133
devait être d une grande magnificence. II faut se figurer cette
facade, si riche encore, avec toute cette chevalerie de pourpre,
d'azur et d or, les écussons diaprés, les étendards rutilants,
les éblouissements des sceptres et des couronnes, et mêlee
a sette reproduction extérieure du personnage, la sombre vie
intime de la statue royale et comme une sorte de continuation
du règne dans l'immobilité"
Ondanks de bescherming, welke de verflaag tot op zekere
hoogte bood, waren de uitstekende deelen der beelden (han
den, voeten, hoofden) na twee eeuwen dermate verweerd, dat
restauratie steeds meer noodig werd. Men werkte ze dus, dan
hier, dan daar, wat bij 250 jaar na hun ontstaan zijn twee
ervan zelfs geheel vernieuwd. Deze nieuwe beelden werden
niet meer in den slecht bestendigen mergel, maar in zandsteen
uitgevoerd, naar den stijl der Fransche tuinbeelden.
Ook in de XlXe eeuw is er nog aan de beeldengalerij
gedokterd. Maar toen in 1910 de restauratie van Middelburgs
bouwkundig pronkjuweel ter hand genomen werd, was het
met de beelden zoo slecht gesteld, dat aan herstel niet meer,
slechts aan vervangen te denken viel. De schamele en karige
overblijfselen van slechts enkele dezer beelden die, voor
stellende Maximiliaan van Oostenrijk, Maria van Bourgondië
en Philips den Schoone vindt de belangstellende thans als
museumstukken opgesteld in den doorgang tusschen de groote
voorhal en den achtergang van het Stadhuis.
De twintig beelden in den voorgevel zijn, bij de restauratie
welke in 1910 werd aangevangen, door geheel nieuwe ver
vangen. Deze nieuwe beelden werden men zou zoo min
of meer kunnen zeggen aan den loopenden band ver
vaardigd in de ateliers van den restaurateur, dr. Cuypers, te
Roermond. Voor den choertoren waarin achtereenvolgens
geplaatst moesten worden Karei de Stoute, Maximiliaan van
Oostenrijk, Maria van Bourgondië. Philips de Schoone en
Karei V zijn toen nog drie beelden vervaardigd deze
van Karei V. Philips en van Maria zijn in de voormalige
beeldhouwerswerkplaats aan de stadsschuur te Middelburg
opgeborgen. Maar omdat de restauratie van den choertoren