77
en is de benaming Calvaer voor Zeebaers naar allen schijn
juist en dus weer gevonden.
Al de eenstemmige gegevens, waarover we nu beschikken,
vormen zonder twijfel een vaste grondslag om verder te gaan.
Deze zeebaars of Calvaer heeft een ronden kop, komt de
rivieren opzwemmen en voorspelt daarmede, volgens de alge-
meene opvatting, ruw weer en storm. Dit geldt eveneens voor
de 16e eeuwsche als voor onze tegenwoordige visschers.
Over de beteekenis van het verhaal van R. is dan ook geen
verschil van meening, wel over de vraag, welk dier bedoeld
wordt.
Voor de rest nu van het vraagstuk de beteekenis der
namen Calvaer en Hayman, zijn we dus op eigen kracht
aangewezen intusschen is de grondslag gevonden en de rest
moet, als steeds, daarmede in logisch verband staan.
De eerste en eenige vraag kan ook hier slechts zijn in
Welke tijd, beschaving en omgeving is dit te plaatsen
Het geheele geval moet zich bewegen in de middeleeuwsche
wereld van de schippers en visschers onzer kusten, dag aan
dag bedreigd door de geweldige natuurkrachten. Zij in het
bijzonder voelen hun afhankelijkheid van Hoogere Machten
en zijn zeer godsdienstig. Het is deze mentaliteit, die ons hier
op den juisten weg brengt de verklaring, hiervoor vermeld,
van den naam van den schelvisch en zijn vlekken, ontstaan
door de vingers van St. Pieter, wijst in dezelfde richting.
En zoo is dit weer een voorbeeld van het duidelijke logisch
verband, dat als volgt is toe te passen Calvaer herinnert
o.i. dus aan den Calvarieberg, Schedelplaats, of Golgotha,
waar Jezus werd gekruisigd, terwijl ook onze berichtgevers
telkens weer op den ronden kop wezen deze laatste trok nog
sterk de aandacht, ook toen de naam Calvaer reeds vrijwel
was vergeten. In het bijzonder de literatuur van „Het Ventje
van Onzen Lieven Heer", hiervoor reeds genoemd, heeft mij
het begrijpen van de mentaliteit dezer kustbewoners mogelijk
gemaakt. En in Zeeland is deze in die vroege tijden in hoofd
zaak wel daaraan gelijk geweest. De beteekenis is daarom
zonder twijfel Menschenschedelvisch de ronde kop dus