20 en vaststaande feiten uit denzelfden beschavingskring en een maal daarmede samenhangende en logisch verbonden. In al wat ons op dit terrein van folklore en dialect bewaard bleef, zien wij slechts de min of meer duidelijke afdrukken van wat eenmaal in zijn oorspronkelijke, gave vorm deel uitmaakte van een of meer der hier eenmaal heerschende beschavingen, jammer genoeg niet zoo scherp geconserveerd als de fossielen van planten en dieren, afgedrukt in de aardlagen of ge steenten. En tot juiste beoordeeling en gevolgtrekking doorkruise men deze voorbijgegane eeuwen als een korte spanne tijds, alsof dit alles nog slechts gisteren was gebeurd en in de zekerheid dat de vele geslachten, die ons van die vroege tijden scheiden, in hooge mate hechtten aan wat de vaderen hun overleverden, zoodat een sterke traditie steeds heeft bestaan en veilig mag worden aangenomen. Het is evenwel verklaarbaar, dat onder den invloed van volgende beschavingen veel meer van het uiterlijk, de vormen en benamingen, dan van de beteekenis, het karakter of inner lijk der vroegere tijden is bewaard gebleven. Dat daardoor ook op dit terrein voetangels en klemmen liggen en men, vooral met verklaring van benamingen, hoogst voorzichtig in zijn conclusies dient te zijn, blijkt b.v. weer uit het volgende Volgens Boers t.a.pl. blz. 114 is Haaijgemeten gelijk aan Heidegrond, geestland, waarvan geene lasten geheven wor den, terwijl in „de Kust" t.a.pl. blz. 41 1ditzelfde woord Heide wordt genoemd ter toelichting der verschillende „Vlaamsche plaatsen op de kust, die door hunne vlakke lig- „ging het uit- en invaren van visschersbooten mogelijk maak- „ten (vgl. het woord Heide in het benaming Nieuwe Heide, „door de zee of op de zeewateren gewonnen)." Duidelijker is wel niet aan te toonen, dat deze beide ver klaringen van Hayman en Yde hoogst waarschijnlijk onjuist zullen zijn. 1) Vlietinck, t.a.pl.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1937 | | pagina 74