VARIA.
I. HET LEVEREN VAN KUNSTWERKEN ALS STRAF.
Dat de Middelburgsche wet in 1556 een poging heeft ge
daan, de strafbaarheid harer justiciabelen te gebruiken om de
bekende beelden-reeks aan het stadhuis voort te zetten, was
bekend t). Maar ook de glasschilderkunst is, op dezelfde
wijze, een- en andermaal door een dergelijke beslissing bevor
derd. Den 27en Februari 1512 veroordeelden burgemeesters
en schepenen van Middelburg hun collega, heer Jacob van
Domburch voor een zijner vele euveldaden en bepaalden o.a.
dat hy sal doen maken in de raidtcamer van der voerscr. stede an
de westzyde een cruysglas mit de wapenen van onsen genadigen
heeren den keyser ende eertshertoghe, in welck glas gescreven
staen sal dit glas heeft doen maken heer Jacop van Domburch,
riddere, omdat hy qualicken ende injurioeselicken toegesproecken
heeft in collegie van wette Lievijn Hughesz., alsdoen wesende
burchmeester der voerscr. stede.
En 15 Juli 1524 werden de vischkoopers, die zich hadden
verzet tegen hun ordonnantie, veroordeeld tot het bijeenbren
gen van een som van twee pond gr., om daarvan een glas te
laten maken in hun kapel in de Westmonsterkerk, vermelden
de „mit groote letteren de saicke ende redene van der
ghyfte" 3).
Van beide vensters is niets meer over het raam in de vier
schaar was reeds lang voor de ramp gedicht, en de West
monsterkerk is in 1575 afgebroken.
II. HET ALTAARSTUK VAN JAN VAN MABUSE IN DE ABDIJ
TE MIDDELBURG.
Omtrent leven en werken van Jan Gossaert of Jan van
Mabuse zijn vooral bij de oudere auteurs Friedlander's in
1Zie dr. W. S. Unger, De bouwgeschiedenis van het stadhuis van
Middelburg (Oudheidk. Jaarboek, 1932) p. 9 n. 2.
2) Groot register civijl (thans verloren) f. 171 vs. 3) t.a.p. f. 243.