9 menten, welke voor een tegengestelde opvatting pleiten, vindt men in mijn meergenoemde studie opgesomd. Een dergelijke vraag doet zich voor bij den voorsteven, waarop Nehalennia den voet zet, zoals de Egyptische Isis het ook gewend is, en naar aanleiding waarvan de onderstelling is geopperd, dat deze voorstelling door de Isisafbeeldingen zou zijn beïnvloed24). Dank zij de hiervoor gepubliceerde vondst van een totaal onbekende en ongebruikelijke figuratie van de Matres weten wij thans, dat men het autochtone element in de bewuste voorstelling niet mag onderschatten, al sluit dit een zekere wisselwerking met vreemde invloeden men denke aan Isis als chthonische godheid allerminst uit. Wat hier van aan zij, in elk geval staat het vast, dat de heer Thevenot ons met een hoogst belangrijke bijdrage heeft verrijkt voor het inzicht, hoe zeer het thema van het gelukzalig leven na den dood niet alleen het religieuse denken van de insulaire Kelten, maar ook dat van de Kelten van het vasteland in beslag heeft genomen. RESUMÉ EN FRANCAIS. La découverte signalée par M. Thevenot d'un groupe des déesses-mères, dont celle du milieu pose le pied sur une barque exactement comme Nehalennia, permet a l'auteur de compléter ses recherches antérieures sur les reliefs de cette déesse, qui ne serait autre que la grande déesse-mère. Se basant, d une part, sur les rapports entre les Matres comme génies des sources et le monde infernal et, d'autre part, sur la conception celtique du passage des morts en bateau, croyance attestée par des monuments funéraires gallo-romains, il arrive a attribuer a la barque de Nehalennia un sens funéraire. Elle aurait relevé son röle de génie tutélaire et de bien- faitrice dans l'au-dela. Mr H. Hardenberg. 24) F. Kauffmann, Dea Nehalennia (Beitrage zur Gesch. der deut- schen Sprache und Literatur XVI, 1892), bl. 220221.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1949 | | pagina 43