30 de Oostzee en haring, en ook toen reeds boter en kaas, Ook de Portugezen hebben, doch korte tijd, binnen Middel burg hun stapel gehouden. In 1525 slaagde de stad er einde lijk in hen te bewegen van Antwerpen naar de Arne over te komen, maar moeilijkheden met de tollenaar inzake het gewicht der door hen van Madeira aangevoerde suikerkisten verdreven hen weer naar de Scheldestad, tot groot nadeel van de haven van Arnemuiden, waar in 1528/9 niet minder dan 208 Por tugese schepen binnen waren gevallen. Enige jaren later lieten zij zich weer vangen, doch van veel belang is nadien het Por tugese verkeer voor de Arnehavens niet meer geweest. Toch had dit voor het Middelburgse handelsleven zijn waarde. Bijzonder waren hun producten behalve zout uit de pannen bij Setubal, kurk, zuidvruchten (met name vijgen), een enkele maal ook specerijen, waarbij wij de grote naam Fugger ont moeten, al waren hierbij anderen meer als vervoerders werk zaam dan de Portugezen zelf. En door zijn koloniën bracht Portugal Middelburg in verbinding met buiten-Europese ge bieden. Madeira noemden wij reeds in 1566/7 ankerde zelfs een schip uit Brazilië voor de Arnemuidse rêe. Tenslotte de Italianen. Ofschoon weinig talrijk, was het ver blijf der schippers en kooplieden uit Genua, Florence en Venetië voor het beeld, dat het Middelburgs-Arnemuidse han delsleven in de 15e en 16e eeuw toonde, van groot gewicht. Het voltooide het internationaal karakter ervan en gaf, mis schien ook door de zeldzaamheid hunner verschijning, er een schier exotische tint aan. Aluin, product van de Kerkelijke Staat, en specerijen vormden hun lading. Het talrijkst waren nog de Venetianen. In 1470 werden zij geweldig onthaald wel niet zonder reden, althans niet zonder hoop en in 1558 leek de kans groot de gehele natie" met haar malvezij (een wijnsoort) en andere goederen van Engeland naar de Arnestad te krijgen, doch het vermoeden is gewettigd dat ondanks de grote beloften de Leeuw van San Marco zich niet heeft laten verlokken. Even bijzonder als de „naties", die de Middelburgse mark ten en havens in deze tijd bezochten, en als de waren, die er werden verhandeld, waren de beroepen der personen, die bij de omslag dier waren hun medewerking verleenden. Waarden, makelaars en factors treffen wij in alle middeleeuwse handels steden aan, en schippers, hetzij voor het overlaadverkeer (hier de heudelieden voor Antwerpen en Brugge), hetzij varend naar overzee, zijn in een haven een gewoon verschijnsel. Maar hallasters (die zand haalden van de platen in de Schelde voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1954 | | pagina 46