62 uitreding naar de Caraibische zee en Suriname en ook naar Afrika, met name Guinee, gevolgd. Maar anders zou, t.a.v. beide handelsgebieden, het verloop worden. De Europese vaart, waarbij ook enkele reizen naar IJsland en Straat Davis (walvisvaart!) zijn te rekenen, houdt omstreeks het midden der jaren van 50 op die op Guinee en West-Indië kreeg na 1730, toen het monopolie der W.I.C. werd doorbroken en de slavenhandel van de kust van Afrika naar Amerika ook voor de Compagnie mogelijk werd, een gans ander karakter in de plaats van de vaart-heen-en-weer GuineeEuropa of West-Indië Europa kwam overwegend de driehoekshandel AfrikaWest-IndiëEuropa. Van de 296 uitredingen, die ons bekend zijn1), bepaalden 53 zich tot het Europese han delsgebied, 89 tot West-Indië (inclusief één met 2 schepen naar de Zuidzee), 40 tot Guinee, 113 waren driehoeksreizen. Dat wil zeggen slavenreizen. En in toenemende mate werd de Commercie Compagnie een slavenbedrijf. Van de 114 uit redingen, ondernomen van 1756, jaar waarin de Europese „belangen" der Compagnie ophielden, tot 1803, toen voor de laatste maal om slaven werd gevaren, waren 92 slavenreizen. Het transport der „negros" had de Amerikaanse plantages ten doel, maar vooral Curasao vanwaar zij, daar de W.I.C. Suri name, Berbice en Essequebo als afzetgebied voor zich behield, naar de Spaanse koloniën werden gedistribueerd. Ook kaapvaart heeft de Commercie Compagnie zomin als de particuliere kooplieden geschuwd. In 1643 reeds werd hiervoor een afzonderlijke organisatie, de Middelburgse directeurs compagnie, in het leven geroepen, die over 8 schepen be schikte, „ghedestineert tot veylinghe van de zee", zoals het heette, waarvan de bloem van de Middelburgse magistraat de leiding had; in 1646 werd zij ontbonden. Voor dit bedrijf waren uiteraard vooral de oorlogsjaren gunstig zo voeren in April 1704, tijdens de Spaanse successieoorlog, uit Middelburg niet minder dan 22 schepen ter „vrije nering" opmerkelijk euphemisme voor een bedrijf, dat overigens naar de verhoudin gen van die tijd moet worden beoordeeld bemand met 3361 koppen en voorzien van 914 stukken geschut, en gedurende de Oostenrijkse successie-oorlog liet ook de Commercie Com pagnie zich niet onbetuigd. Ondanks deze voordelig schijnende ondernemingen waren de financiële resultaten der Compagnie, behalve in oorlogs- 1D.w.z. economische uitredingen. Bovendien kennen wij 2 reizen ter kaap, 4 „voor den Lande" (hulpkruisers), 2 waarvan doel onbekend was, terwijl 1 slavenreis werd ingetrokken, dus in totaal 305 reizen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1954 | | pagina 86