68 namen als Faukelius (15991625), de auteur van het „Kort begrip der christelijke religie Walaeus (16041611), Go- marus (16111615) en Willem Teelinck (16131629), om van meer locale grootheden te zwijgen1) bedroeg sinds 1667, toen de Oostkerk werd ingewijd, waaraan sinds 1647 door de bloem der Hollandse klassicistische architekten B. Drijfhout, Pieter Post, boven genoemde 's Gravenzande - was gewerkt, niet minder dan twaalf 2). En naast de Gerefor meerde hebben de Waalse, de Engelse en de Lutherse ge meenten luister bijgezet aan het protestants kerkelijk leven in die eeuwen. Beide eerste deelden in de glorie en de vrijheid van de Staatskerk3). De Waalse gemeente betrok reeds in 1575 de kapel van het v.m. klooster der Begarden in de Sint-Pieterstraat haar diende, van 1666 tot 1669, de gerucht makende Jean de Labadie, „van veelen teer gelieft, van meer der seer gehaat Engelsen, zoals wij boven zagen sinds 1579 in Middelburg gevestigd, hadden hier hun secten en gemeen ten, o.a. de Brownisten. De officiële organisatie had van 1605 tot 1624 een kamer in de Gasthuiskerk ter beschikking in 1629 werd de v.m. kapel van het klooster der Cellebroers, dat totdien sinds 1592 tot tapijthuis had gediend, aan haar afge staan, en tot de opheffing der gemeente in 1921 was zij daarin gevestigd. Haar predikanten hebben voor Middelburg geen opvallende betekenis gehad. De Luthersen verkeerden aan vankelijk in een minder gunstige positie. Na de val van Ant werpen vestigden zich Lutheranen te Middelburg, waar zij gaarne werden ontvangen, maar geen vrijheid van godsdienst oefening kregen. In 1590, het jaar waarin hun eerste predikant werd beroepen, verzocht de kerkeraad der Gereformeerde gemeente de burgemeesters „haere secrete predicatie" te be letten aanvankelijk dienden particuliere woningen hun tot bedehuis, en Pinksteren 1606 nog werd een bijeenkomst der „Martinisten" door de baljuw gestoord. Maar in 1617 werd 1) Een uitzondering dient gemaakt voor ds Bernardus Smytegelt (1665 1735), een der merkwaardigste representanten der Nadere Reformatie, die niets anders dan leerredenen heeft nagelaten, welke echter geestelijk manna waren voor zijn talrijke hoorders. 2) In 1748 voegde de stadsregering daaraan een vaste proponent toe, in 1773 door een stadspredikant vervangen. De functie werd na 1795 niet meer vervuld. 3) De Quakers echter vonden te Middelburg geen goed onthaal. Twee hunner, die zich verstoutten tijdens het voorlezen van het Avondmaals- formulier ..publijckelijck" te spreken (Not. 5 Nov. 1656), werden stante pede naar Engeland uitgeleid in Maart 1657 werd een „queecker", die opschudding had veroorzaakt in de Engelse kerk, berecht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1954 | | pagina 92