70 het verzet der parochianen naar Middelburg gezonden om streeks 1680 protesteerden de Jezuïten zelf tegen het hun van die zijde gedaan verbod de schuilkerk 1te gebruiken. Ook op het eind van 1682 verklaarden vooraanstaande Middelburgse Katholieken dat een tweede missionaris niet nodig was zij gaven daarbij het aantal der parochianen als 800 op. Maar ook de stadsregering greep in aan de hier gekomen pries ter werd in April 1683 aangezegd, direct of indirect, geen dienst te doen, en de volgende maand werd hem, wegens overtreding van het gebod, de stad ontzegd. In October 1685 werden de Jezuïten niet toegelaten en 22 Nov. 1710 werd hun door de stadsregering hun werkzaamheid verboden2). 1795 bracht ook voor de Katholieken de emancipatie en de vrijheid. Toen eind December 1574 de Prins van Oranje zijn voorstel openbaarde een universiteit te stichten, werd naast Leiden even aan Middelburg gedacht. Begrijpelijkerwijs won de Sleu telstad. Enige jaren later, in 1581, kwam de opleiding van theologische studenten op de Zeeuwse Synode ter sprake, maar eerst in Juni 1590 besloten de Staten een „collegie" voor hen op te richten zelfs was men van plan daaraan ook een professor in de oude talen te verbinden maar ook hiervan kwam niets. Het volgend jaar wendde men het over een andere boeg de Synode besloot aan de Staten te verzoeken aan de Leidse Universiteit een seminarie voor theologische studenten te openen 34 jongelieden uit Zeeland zouden daar op kosten der provincie studeren. En hoewel het welslagen, in 1596, nabij scheen, thans kwam van de uitvoering evenmin iets. Maar in 1611 werd, tot lering der contra-remonstrantse beginselen, door de stad zelf de Illustre school gesticht. Go- marus werd er hoogleraar. De Staten wilden echter geen sub sidie verlenen en ook van andere zijde ondervond de school tegenstand, zodat zij spoedig te niet ging in 1614 vertrok Gomarus naar Saumur. In 1650 werd naar herleving gestreefd op ruimer basis Nicolaus Blankaert, die in 1655 tot historie schrijver van Zeeland zou worden benoemd, werd professor 1Schuilkerk in de meest eigenlijke zin des woords, nl. verborgen achter huizen in de Herestraat, was de Synagoge der Hoogduitse Joden, gebouwd in 1705. Dit aantrekkelijke bedehuis is in 1940 door oorlogs geweld en ravage door N.S.B.ers inwendig volkomen vernield. 2) De voornaamste plaats van bijeenkomst der Katholieken was het woonhuis aan de Blauwedijk, in 1727 „Rooms kerkhuis" genoemd toen de stadsregering toestemming gaf de aangevangen reparaties voort te zetten. Dit diende tot 1846, toen de kerk werd gebouwd aan de Lange Noord straat, die in 1940 ten offer viel aan de verwoesting der stad.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1954 | | pagina 94