12
bogen, zeep, meekrap, vis, uien, appelen en hop huiswaarts
voerden, producten dus zowel van het Zuiden en Oosten als
van Walcheren zeil. Veerse schippers treffen wij ook in deze
jaren in niet onbelangrijke mate in de voornaamste Engelse
havens aan, waar zij behalve de boven reeds genoemde waren
ook zout en wijn uit Frankrijk brachten. Ook granaatappelen,
ananas, gezouten zalm en kaarden komen, op het einde der
15e eeuw, in het Veers-Engelse verkeer voor.
Overwegend passief daarentegen waren de betrekkingen
met de Hanze en de Schotten. De Hanzeaten kwamen met
tweeërlei doel naar Vere. Een deel gebruikte de haven als
winterlage of wintersate daarvan werd een bepaalde be
lasting geheven, die in 1542 op verzoek werd afgeschaft in
de hoop, hen van Amsterdam naar hier te trekken om in
het voorjaar hun reis naar de Franse of Iberische havens te
vervolgen een ander deel bracht er de waren der Oostzee
en van het Noorden, die vandaar naar elders werden ver
handeld, hetzij naar Engeland of Schotland als retourlading
van schepen uit die landen, dan wel in doorvervoer naar
Brugge, Antwerpen of Bergen-op-Zoom, waarvoor in 1502
een regeling werd vastgesteld. Vooral lieden uit Hamburg en
Danzig komen hierbij op de voorgrond, doch ook Bremers en
Lübeckers ontbreken niet. Aanvankelijk waren de verhoudin
gen niet zeer vlot talrijk zijn de berichten, sinds 1399, over
strubbelingen met de heer van Vere, vooral met Hendrik IV
van Borsele, die in de eerste helft zijner lange regering als
Bourgondisch admiraal de Hanzeaten bestrijden moest. Later
echter verbeterden de betrekkingen. In 1451 kreeg de hoog-
meester der Pruisische orde vrijgeleide voor zijn onderdanen,
en in 1456 dankte de koning van Polen de heer van Vere voor
de aan de Pruisische kooplieden in zijn gebied bewezen gun
sten. En uit de rekeningen van het ankeragegeld, die over
14691477 de schepen vermelden, die Vere binnen liepen
dit was nodig daar de heer van Borsele door verlaging van dit
recht de vreemde schippers naar zijn stad trachtte te lokken
zien wij dat het overgrote deel der Hanzeschippers, die de
Walcherse havens bezochten, de steven naar Vere wendden,
in 1471/72 zelfs 29 van de 30. Ook in de jaren 15361550
was blijkens deze gegevens de Hanzische scheepvaart er niet
onbelangrijk zij bedroeg iets meer dan de helft van het totale
verkeer. En wel mocht de Koopman in 1491, toen hij bezwaar
maakte tegen nieuwe lasten, die hem werden opgelegd, ver
klaren dat de Hanzeschippers en -kooplieden Vere liever
bezochten dan vele andere plaatsen hier te lande. Want inder-