34 459% last, die in December 1542 in diverse schepen naar La Rochelle en Bordeaux werden uitgevoerd, kwamen 255% last voor Vlissingen, 166% voor Vere, en slechts 37% voor Middelburg. Voor de uitgevoerde haring brachten zij wijnen en andere waren terug, maar ook in ruimer verband ontwik kelde zich de Vlissingse vrachtvaart, en uit de bronnen leren wij een tamelijk levendig verkeer van Vlissingse schippers tussen Engeland, Frankrijk en de Oostzeelanden kennen. Naar Frankrijk brachten zij haring en zoutevis, waarvoor vrnl. Rouaan de haven was in Bordeaux, La Rochelle en Nantes haalden zij wijn en zout die ten dele naar Engeland werden gebracht, ten dele naar de Walcherse stapel. De retourvracht van dit land, waarheen zij ook producten der Oostzeelanden brachten van 1562-1679 passeerde 138 maal een Vlissings schip de Sont, meer dan een andere Zeeuwse stad bestond uit bier, lakens en kolen. Ook voerden zij wijn uit de havens van Spanje en Portugal naar Walcheren. En het was uit de eenvoudige Vlissingse schippers dezer jaren Ewout Hendriks- zone, Bouwen Ewoutszone, Jan de Moor e.a., dat na 1572 de eersten van de lange reeks der Zeeuwse en vooral Vlissingse zeehelden zouden voortkomen. Daarnaast werd de Vlissingse haven, zoals wij uit de Walcherse ankeragelijsten 7althans na 1536 weten, ook door vreemde schippers bezocht, vrij veel door Bretons, tussen 1564 en 1568 door opvallend veel Engel sen, daarnaast ook door Hanzeaten, Fransen, Schotten en soms zelfs door Spanjaarden of Portugezen. Al dat scheeps verkeer8), en vooral de haringvaart, deden naar uitbreiding der havenruimte uitzien en Maximiliaan van Bourgondië (1541-1558), die de laatste heer van Vlissingen uit zijn huis zou zijn, was er nog meer dan zijn voorgangers op uit zijn stad daarbij te steunen9). In 1545 diende hij een verzoek tot het graven van een nieuwe haven in, waartegen zich het privilege verzette dat in 1536 door keizer Karei V aan Middelburg was verleend en waarbij aan de eigenaars van ambachtsheerlijk heden tussen Arnemuiden en Nieuw-Vlissingen het maken van havens, kaaien of opslagplaatsen was verboden. Nog voor- 7) Rekeningen over betaald ankeragegeld. over 1431 1571, statistisch verwerkt in Unger. Bronnen Middelburg III p. 817835. 8) Er dient ook op te worden gewezen dat Vlissingen in deze eeuw de haven van afvaart is geweest van talrijke Bourgondisch-Oostenrijkse vorsten van Filips de Schone tot Filips II, die van de Nederlanden naar Spanje reisden. 9) De expansie der stad omstreeks deze tijd blijkt ook uit het feit dat het aantal rechtdagen in 1548 van twee tot drie werd uitgebreid.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1955 | | pagina 54