17 sloten, dat als de Satisfactie van Goes bekend is. De Prins werd erkend, maar als stadhouder des konings de regering zou blijven bij de godsdienst, die zij en de meerderheid der burgers beleden ook kreeg de stad de toezegging dat bezet ting door troepen alleen in tijd van nood en als haar welvaart zulks vorderde zou kunnen worden opgelegd. De beide eerste voorwaarden hielden geen stand. Reeds het volgende jaar brak de Reformatie hier ten slotte zegevierend baan na een verlate beeldenstorm in het najaar van 1578 werd de Grote kerk door de Gereformeerden in bezit genomen op 5 oktober werd hierin de eerste Protestantse eredienst geleid. En hoe weinig talrijk in den beginne ook nog in april 1579 namen nog maar 21 of 22 communicanten deel aan het H. Avondmaal spoedig groeide het getal der Protestanten aan. Alras kreeg de ge meente in Philips van Lansbergen (van 1586 tot 1613, toen hij naar Middelburg vertrok) een voorganger, die als theoloog, maar misschien nog meer als wis- en sterrenkundige luister heeft bijgezet aan de Goese naam1). Omstreeks het midden der 17e eeuw had zij vier predikanten en de overheid een ge stoelte in de na de brand van 1618 glorieus herstelde kerk. In 1665 kwam daarnaast een Waalse gemeente, die tot 1818 bestond2). De Katholieken echter, die in 1577 nog alles te zeggen hadden gehad de meeste oude regenten waren op het kussen gebleven konden weldra ook hier slechts in het geheim hun godsdienstoefeningen houden en stonden somtijds 1Dat is ook gedaan door de kroniekschrijver M. Smallegange, die, al weten wij merkwaardigerwijze niet wat hij misschien verder voor Goes geweest is, er in ieder geval geboren en begraven is. Maar in het algemeen mag men zeggen dat de plaats, die het cultuurleven in Goes stad van ..bouluy" immers heeft ingenomen, bijna zo onbelangrijk is geweest als de betekenis, die de stad voor het leven der Nederlandse cultuur heeft gehad, aan wie zij dan toch Johannes Antonides schonk de enige schilders van zekere betekenis waren de Eversdijcks. auteurs van schuttersstukken vooral. Wel bloeide ook hier de rederijkerij, zelfs in twee kamers, waarvan de ene vooral Katholieken bevatte, en die in 1630 zijn verenigd. Van de 16e eeuw tot 1849 -de oudste vermelding is van 1569 heeft, met een onderbreking over de jaren 17881816, te Goes een Latijnse school bestaan, die echter weinig of geen algemene betekenis heeft gehad. Voor de geschiedenis der Ned. architectuur heeft Goes zekere betekenis als de veronderstelling juist is (Vermeulen, Geschiedenis der Ned. bouw kunst II p. 173) dat het geveltype. als het Zuidhollandse bekend en waar van het Gotische huis aan de Turfkaai (afb. 5) een vroeg en fraai specimen is het dateert van c. 1530 vanuit Mechelen via Goes naar Dordrecht en het zuiden van Holland is doorgedrongen. 2) In 1774 werd een Evangelisch-Lutherse gemeente opgericht, die in 1816 reeds met die van Middelburg werd verenigd de Doopsgezinde daarentegen bloeide in de 17e eeuw, doch was op het eind der 18e vrijwel uitgestorven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1957 | | pagina 35