40 echter vertoont met het Walcherse opmerkelijke overeenkomst. De verklaring daarvan is minder eenvoudig dan het lijkt. Of zich ook hier bij de herbevolking na de inundaties in het begin van de 80-jarige oorlog zoals men weet heeft Jacob Cats, de Middelburgse advocaat en pensionaris, in het tweede decennium der 17e eeuw om Groede veel land bedijkt lieden van Walcheren in enigszins betekende mate hebben gevestigd Uitgesloten is het niet, maar opgemerkt worde dat c. 1620 er een in bloei toenemende Waalse gemeente is te constateren en dat tegen het midden der 18e eeuw tal van Salzburgse emigranten hier werden opgenomen. Van het cos- tuum der bewoners van een streek, die toen alleen bestuurlijk, en dan nog maar tot op zekere hoogte, tot Zeeland mag worden gerekend, weten wij niets, en gissen doet ook hier missen. Vast staat echter dat de Kadzandse dracht der 18e eeuw een zuiver-Zeeuwse is en een zeer ver gaande overeen komst vertoonde met het Walcherse costuum, dat wij als uit gangspunt hebben genomen. Dit tonen niet alleen de boedel beschrijvingen aan, die ons dezelfde onderdelen leren kennen als de toenmalige Walcherse en andere Zeeuwse drachten, maar ook de sporadisch overgebleven kledingstukken wijzen er onmiskenbaar op dat ook het Kadzandse costuum in de 18e en zelfs tot in het begin der 19e eeuw een dracht is ge weest van doek en beuk, jak, rokken en schort, en mutsen met oorijzer. Daarna echter toont zich een eigen ontwikkeling, waarvan de verklaring niet voor de hand ligt. Aanaezien de ingrijpende wijziging in dit costuum eerst na 1800 heeft plaats gevonden zou men willen aannemen, dat indirect franse invloed hierbij aanwezig is. Het is echter evenzeer mogelijk, en zeker niet onwaarschijnlijk, dat het vrouwencostuum sterk beïnvloed is door de huisdracht, zoals die in de 18e eeuw door de burgerij werd gedragen. Hoe dit ook zij, de algemeen Zeeuwse dracht, die het land van Kadzand heeft gekend, was na de eerste helft der vorige eeuw ver dwenen en inmiddels vervangen door het tegenwoordige cos tuum in een vroege uitvoering. Thans neigt, evenals elders, ook deze dracht naar haar einde het zijn momenteel nog slechts de oudere vrouwen, die het costuum trouw ziin ge bleven. Daarmede hebben zij de traditie langer gehandhaafd dan de mannen. Want de speciale mannendracht, die dit deel van Zeeuwsch-Vlaanderen vroeger kende, is reeds gedurende tientallen jaren geheel uit de mode al reeds op het eind der voriae eeuw werd het niet meer gedragen. De regel dat de mannen in het algemeen, en zeker in onze provincie, eerder tot

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1958 | | pagina 58