onderwijs als rector ingetreden te Wageningen en al spoedig eenen
beteren standplaats waardig gekeurd. Zijnde thans de oudste te Gro
ningen, de middelste te Middelburg, de jongste te Zierikzee geplaatst.
Ook de rector te Goes verdient een bekwaam rector genoemd te worden.
Bij mijn bezoek der Zeeuwsche Latijnsche scholen heeft mij, zoo te
Middelburg als te Zierikzee, bij den rector getroffen de vereeniging van
grondige kennis met fijn gevoel en smaak voor de schoonheden der oude
schrijvers en de wijze, waarop zij bij hunne leerlingen, elk naar de mate
zijner vatbaarheid, den lust tot de beoefening der oude schrijvers weten te
wekken en aan te vuren. Zij gaan hierin echter ieder eenen eigenen gang.
Die te Middelburg onderscheidt zich door eenen meer bedaarden, die te
Zierikzee door eenen meer levendigen geest bij het onderwijs. De leerwijze
van den rector te Goes is eenigermate droog en meer taalkundig dan
smaakvol.
Te Middelburg heb ik het zomerexamen bijgewoond en daarbij be
vonden, dat al de voorgeschreven vakken naar eisch werden behandeld.
Dus ook de algemeene geschiedenis, de oude en nieuwe aardrijkskunde
en de wiskunde. Doch daar er thans geene leerlingen waren in de hoog
ste afdeeling der rectorsklasse, zoo hadden de leerlingen dezer klasse nog
niet die hoogte bereikt, waarop ik die te Zierikzee heb gevonden.
Te Zierikzee heb ik in de hoogste afdeeling eene proeve genomen, die
mij zoowel van de kunde des rectors als van die der leerlingen overtuigde.
Nadat, onder anderen, een boek van Homerus, hetwelk dezen in het laat
ste halfjaar bewerkt hadden, zeer naar mijn genoegen door hen was
vertaald en uitgelegd, sloeg ik een ander boek van Homerus op, hetwelk
zij niet alleen nog niet hadden ingezien, maar hetwelk hun duister moest
voorkomen, zoolang zij niet bekend werden gemaakt met het voorgaande
boek, met welker slot de aanvang van het thans opgeslagen boek in on
middellijk verband stond. Doch zonder zich een oogenblik te bedenken,
maakte de rector hen met dat vorige boek beknopt en zaakrijk bekend en
stelde hun alzoo den aanhef van het volgende in een helder daglicht. Het
geen een bewijs opleverde, dat de rector met Homerus wonderwel ge
meenzaam was. Nu viel aan de leerlingen dit voor hen geheel nieuwe boek
van Homerus niet meer moeijelijk. Zij kweten zich op eene voldoende
wijze van deze hun zoo onverwachte opgegeven taak. In de overige vak
ken waren hier de vorderingen mede zeer voldoende.
Te Goes, waar de verstgevorderde leerlingen eerst in hun derde school
jaar waren, hadden de leerlingen dus nog geen groote vorderingen ge
maakt. Doch in hetgeen zij geleerd hadden, waren zij behoorlijk bedreven.
Te Middelburg wordt de Latijnsche school ook door een conrector.
26