onderwijs als rector ingetreden te Wageningen en al spoedig eenen beteren standplaats waardig gekeurd. Zijnde thans de oudste te Gro ningen, de middelste te Middelburg, de jongste te Zierikzee geplaatst. Ook de rector te Goes verdient een bekwaam rector genoemd te worden. Bij mijn bezoek der Zeeuwsche Latijnsche scholen heeft mij, zoo te Middelburg als te Zierikzee, bij den rector getroffen de vereeniging van grondige kennis met fijn gevoel en smaak voor de schoonheden der oude schrijvers en de wijze, waarop zij bij hunne leerlingen, elk naar de mate zijner vatbaarheid, den lust tot de beoefening der oude schrijvers weten te wekken en aan te vuren. Zij gaan hierin echter ieder eenen eigenen gang. Die te Middelburg onderscheidt zich door eenen meer bedaarden, die te Zierikzee door eenen meer levendigen geest bij het onderwijs. De leerwijze van den rector te Goes is eenigermate droog en meer taalkundig dan smaakvol. Te Middelburg heb ik het zomerexamen bijgewoond en daarbij be vonden, dat al de voorgeschreven vakken naar eisch werden behandeld. Dus ook de algemeene geschiedenis, de oude en nieuwe aardrijkskunde en de wiskunde. Doch daar er thans geene leerlingen waren in de hoog ste afdeeling der rectorsklasse, zoo hadden de leerlingen dezer klasse nog niet die hoogte bereikt, waarop ik die te Zierikzee heb gevonden. Te Zierikzee heb ik in de hoogste afdeeling eene proeve genomen, die mij zoowel van de kunde des rectors als van die der leerlingen overtuigde. Nadat, onder anderen, een boek van Homerus, hetwelk dezen in het laat ste halfjaar bewerkt hadden, zeer naar mijn genoegen door hen was vertaald en uitgelegd, sloeg ik een ander boek van Homerus op, hetwelk zij niet alleen nog niet hadden ingezien, maar hetwelk hun duister moest voorkomen, zoolang zij niet bekend werden gemaakt met het voorgaande boek, met welker slot de aanvang van het thans opgeslagen boek in on middellijk verband stond. Doch zonder zich een oogenblik te bedenken, maakte de rector hen met dat vorige boek beknopt en zaakrijk bekend en stelde hun alzoo den aanhef van het volgende in een helder daglicht. Het geen een bewijs opleverde, dat de rector met Homerus wonderwel ge meenzaam was. Nu viel aan de leerlingen dit voor hen geheel nieuwe boek van Homerus niet meer moeijelijk. Zij kweten zich op eene voldoende wijze van deze hun zoo onverwachte opgegeven taak. In de overige vak ken waren hier de vorderingen mede zeer voldoende. Te Goes, waar de verstgevorderde leerlingen eerst in hun derde school jaar waren, hadden de leerlingen dus nog geen groote vorderingen ge maakt. Doch in hetgeen zij geleerd hadden, waren zij behoorlijk bedreven. Te Middelburg wordt de Latijnsche school ook door een conrector. 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1964 | | pagina 32