op reis gaat en in contact komt met stedelingen en andere niet-Zeeuwen, in het algemeen dit contact ervaart. Uit onze gesprekken bleek dat het reizen buiten Zeeland en het contact met „vreemdelingen" (in de ruime zin) een grote invloed heeft op de neiging tot afleggen van de dracht. 4. DE GODSDIENST EN DE SOCIALE CONTROLE In deze paragraaf zullen we trachten na te gaan in welke mate de gods dienstige instelling van de bevolking en haar mentaliteit samenhangt met het verschijnsel van het dragen van klederdracht. Bovendien voegen we er in dit verband een beschouwing aan toe over de sociale controle.1). Laten we allereest de godsdienstige instelling van de Walcherse en Zuidbevelandse bevolking beschouwen. Hierbij kunnen wij ten dele op onze eigen ervaringen afgaan, en bovendien literatuur die erover verschenen is raadplegen om aan deze indrukken achtergrond te geven en ze begrijpelijk te maken. De drie verschillende dorpen waar wij ons onderzoek verrichtten, zijn wat godsdienstige opvatting betreft van uiteenlopend karakter. Ovezande, in de zak van Zuid-Beveland is uitgesproken Rooms-Katholiek. In dit dorp is het verschil tussen de dracht van de Zuidbevelandse R.K. en protestante vrouwen duidelijk te zien, ten eerste aan de bovenmuts. De R.K. vrouwen zijn te herkennen aan de vierkante vorm ervan, hetgeen echter op een dag door de week geen eenvoudige taak is, daar dit grote hagelwitte gesteven gevaarte teveel wind en regen vangt om dagelijks opge zet te worden; zo heeft de efficiency een offer gevraagd van de aesthetica en draagt men op een gewone dag alleen nog het kleine ondermutsje. Wil men de grote muts nog zien, dan moet men op zondagochtend komen kijken of men moet hopen op het geluk dat een vrouw zich voor een bijzondere gelegen heid of een reis extra mooi gemaakt heeft. Hetzelfde geldt voor de protes tante vrouwen die een al even bewerkelijke en dure bovenmuts dragen, die echter ronder van model is. Wil men door de week toch een R.K. van een protestante vrouw onderscheiden, dan «s er ten tweede het kenteken van de „stikken", de gouden platen die bij de protestanten opzij van het gezicht ter hoogte van de ogen zijn bevestigd en bij de katholieke vrouwen schuin om hoog steken boven het voorhoofd. We beschreven hier de uiterlijke verschillen tussen R.K. en protestante vrouwen in Zuid-Beveland. Een veel moeilijker te constateren zaak is het verschil in mentaliteit tussen beide groepen. Nemen 1) Definitie van „sociale controle" van v. Doorn en Lammers in Moderne Sociologie: „Het geheel van factoren, dat bepaalde evenwichtstoestanden In een sociaal systeem handhaaft of herstelt." 74

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1966 | | pagina 74