„Soms wel. Als ik bijvoorbeeld eens in een boekhandel een gedichtenbundel
tje kocht, dan keken de mensen me zo raar aan, want dat hoorde niet bij
een vrouw in dracht."
Waarschijnlijk is het op Walcheren meer het idee van sommigen vrouwen
dat ze anders behandeld worden omdat ze in dracht zijn, dan dat dit in feite
het geval is; zoals één der respondenten opmerkte: ,,'t Is maar hoe je er zelf
tegenover staat. Sommigen in burger worden net zo behandeld, 't Gaat er
meer om of je je stuntelig of bij-de-hand gedraagt in een winkel. Ook op je
burgers merken ze in een winkel wel of je van het platteland komt, hoor."
In Ovezande was het vaak de gewoonte om de dracht af te leggen als de
meisjes gingen dienen in Goes. Men wilde daar liever niet opvallen; ook
kreeg men wel eens een jurk van Mevrouw.
In alle drie plaatsen bleek dat de mannen, als ze buiten het dorp gaan
werken (vooral in industriële bedrijven), zo ze de dracht nog dragen, deze
dan afleggen. Ook hier geldt weer dat men niet wil opvallen en niet als
„boertje van buten" beschouwd wenst te worden. Het al of niet verstrekken
van bedrijfskleding maakt geen verschil.
Werkt de dracht ook remmend op het uitgaan, zoals dansen e.d.? Vroeger
was dit van geen invloed, immers, men ging zeer weinig uit, hoogstens in
eigen dorp of een naburig dorp, waar toch nog iedereen in dracht was. Maar
toen het afleggen van dracht eenmaal was begonnen en bijv. de vriendinnen
ze aflegden, vond men het niet leuk om met hen uit te gaan als enige
in klederdracht. Want als er veel in burger waren werd een meisje in dracht
vaak als muurbloempje beschouwd. „Als er een wals werd gespeeld, werd je
als een van de eersten gevraagd, want dat staat zo mooi met die lange wijde
rokken. Maar bij de moderne dansen lieten ze je zitten, want ze dachten dat
je dat niet kon." Of zoals een oudere boer ons zei: „De jongens (in dracht)
konden geen meid krijgen en de meisjes geen vent."
Volledigheidshalve dienen we nog op te merken, dat er een aantal mensen
is dat het leuk vindt dat hun dracht aandacht van vreemdelingen trekt.
Vrouwen, omdat ze trots zijn op hun dracht; enkele oude mannen in dracht
vinden het leuk omdat je op die manier nog eens een praatje met allerlei
mensen maakt.
Bekijken we nu eens of er nog verschil bestaat in het al dan niet dragen
van dracht voor de eventueel nog bestaande standen binnen de dorpsgemeen
schap. Men zou zich bijv. kunnen voorstellen dat de boerenstand de dracht
langer blijft dragen, uit standsgevoelens, dan de landarbeiders. In West-
kapelle bestond er vroeger een duidelijk standsverschil tussen boeren en
dijkwerkers. Dit kwam ook tot uiting in de dracht: de boeren droegen gouden
knoppen en een pet met krullen bestikt, de dijkwerkers hadden ten hoogste
80