WERKEN VAN MARINUS ZWIGTMAN
Nr. 1 Portret van een onbekende vrouw.
afmetingen
gesigneerd
gedateerd
materiaal
eigendom van
102 x 71,5 cm.
naar M. Zwigtman 1841, K. Kramer 1851.
1841 en 1851.
olieverf op doek.
Het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Bruik
leen aan het Zeeuws Museum te Middelburg,
beschrijving Het gelaat is naar rechts gewend. De afgebeelde draagt
de burgerdracht van Noord-Beveland met witte kanten muts, kleine gouden
krullen, spelden en krentebellen. Deze werden zo genoemd naar de granaat-
jes die er ter versiering op zijn aangebracht. Om de hals drie rijen granaten
met rond gouden slot, waarin ook granaten zijn verwerkt. De gouden voor-
hoofdsnaald komt in het midden van het voorhoofd onder de muts te voor
schijn. Het jak is bruin met stippen in rood, geel en zwart en heeft naar de
mode van die dagen zeer wijde mouwen.
Eigenaardig is dat zij een witte kanten kraag draagt óver een donkerblauw
met rood en wit omslagdoekje. De kraag is gesloten met een gouden broche.
Voorts een donkerblauwe rok of schort met een zwarte ceintuur en gouden
sluiting, ditmaal rechtstandig bevestigd.
Het portret is in een ovaal geschilderd.
Nr. 2. Portret van een onbekende vrouw. afb. 6.
afmetingen
gesigneerd
gedateerd
materiaal olieverf op doek.
eigendom van de Heer M. P. A. Markusse te Wissenkerke.
beschrijving Het gelaat is recht naar voren gewend. De kleding is de
Noordbevelandse burgerdracht van omstreeks 1855. De afgebeelde draagt
een witte kanten muts (waaruit een geschulpte zwarte ondermuts te voor
schijn komt) met gouden krullen, spelden en krentebellen; voorts de gouden
voorhoofdsnaald midden op het voorhoofd onder de muts uitkomend en om
de hals drie snoeren granaten met rond gouden slot waarin granaten zijn
verwerkt. Het jak in rood en groen heeft strakke mouwen die met
zwart band (waarschijnlijk fluweel) zijn afgezet. Een gebloemde omslagdoek
wordt gedragen óver een kanten kraagje, het omgekeerde dus van het hier-
voren beschreven costuum. De groene rok of schort wordt bijeengehouden
door de ceintuur met gouden sluiting, ditmaal weer horizontaal gedragen.
Volgens de mondelinge overlevering was dit portret gemaakt door ,,de leer
meester van Kramer", doch daar dit werk niet van de hand van Cornelis
28