Afbeelding 5 Plan van de v.m. St. Lievensmonsterkerk te Zierikzee, naar een 17e eeuwse prent, Zei. 111. De kerk, die op 7 oktober 1832 door brand verloren ging, bezat twee romaanse koortorens, waarvan op de plattegrond de rechthoekige grondslagen te zien zijn. Het ruim 70 meter lange gebouw, oorspronkelijk basilicaal, werd later verbouwd tot een hallekerk. Zij werd „monsterkerk" genoemd omdat graaf Albrecht van Beieren er in 1378 een kapittel aan verbond van 24 kanunniken. nele Vierschaar uit het Stadhuis. Gelukkig werd het 18de eeuwse smeedijzeren hek overgebracht naar de nieuw ingerichte Arrondissementsrechtbank aan het Hofplein (het kreeg in onze dagen een nieuwe be stemming in de grote zaal van het raadhuis te Sluis). In 1846 werd op de Dam de oude, aldaar in 1526 gestichte en laatstelijk in 1767 verbouwde, Koren beurs, vervangen door een overigens merkwaardig nieuw gebouw, de Graanbeurs, gesticht uit vrij willige bijdragen van burgers en een gift van D. J. de Superville. Het Oude Mannen- en Vrouwenhuis in de Korte Noordstraat, in 1808 als zodanig opge heven, werd kazerne en kreeg in 1849 een nieuwe gevel. Ook dit gebouw bestaat thans niet meer; daar het na de oorlog door een nieuwe kazerne werd ver vangen. Het naburige Armenweeshuis in de Noord poortstraat werd in 1817 stadswerkhuis; in 1861 volgde slechting. In plaats ervan verrees een nieuw Gashuis in rondboogstijl, geopend 1866, ontworpen door de toenmalige gemeentebouwmeester tevens architect van de godshuizen C. Krijger. Ook ver dween toen het St. Barbara-Gasthuis, in 1867 voor 8300,voor afbraak verkocht. Het zojuist ver melde ziekenhuis van Krijger is in onze eeuw door een modern vervangen. Een onderdeel van het Be- gardenklooster in de St. Pieterstraat werd in 1864 afgebroken voor de stichting van een in 1940 uit het stadsbeeld verdwenen H.B.S. gebouw (b). De stedebouwkundige ingreep door de aanleg van het kanaal door Walcheren werd reeds ter sprake gebracht in verband met de ondergang van de Vlis- singse poort. Zij had tevens tengevolge de sloop van de pakhuizen van de West-Indische Compagnie aan de Blauwendijk in 1867. In 1870 werd afgebroken de ingang van de 17 de eeuwse Stadsschuur bij de Nieuwe Haven, welk complex bij de latere restau ratie slechts zeer ten dele zijn oorspronkelijke ge daante terug kon krijgen. In 1862 werd de in 1746 door J. de Munck ontworpen Grote Kraan op de Dam afgebroken. Een andere stedebouwkundige ingreep, naast die welke in de havenbuurten plaats vond, valt te ver melden voor het Molenwater. Dit had in de 18de eeuw door bekading, beplanting, en de stichting van belangrijke nieuwe bebouwing een elegant karakter gekregen en werd sedertdien meermalen de „Mid- 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1969 | | pagina 43