Afbeelding 13a en b Plattegrond en doorsnede van het v.m. slot Popkens- burg bij St. Laurens, op 30 juli 1863 publiek voor de sloop verkocht. De hierbij afgebeelde tekeningen werden door de vervaardiger K. E. Schijf „opgedra gen aan de Koninklijke Academie van Wetenschap pen voor de overblijfselen der oude Vaderlandsche Kunst te Amsterdam". Mr. J. Verheye van Citters heeft tot aan zijn dood in 1823 Popkensburg be woond; zijn Atlas Zelandia Illustrata verhuisde in 1863 van de zolders van het slot naar de zetel van het Zeeuwsch Genootschap te Middelburg. lieverlee een bescheiden, op afstand volgen van de groeiende lijn van de 19de en 20ste eeuwse bouwkunst in gebouwen die allengs wat meer allure en kwali teit krijgen. De kerk te Zonnemaire vertegenwoordigt evenals die te Wissekerke op Noord-Beveland de stijl van rondom 1860-1870. De neo-gotiek neemt overigens in de tweede helft van de 19de eeuw een overheersende plaats in: Amemuiden 1857 N.H. kerk, de toren van de N.H. kerk te Axel 1865, Co- iijnsplaat 1872 Geref. kerk, Nieuw en St. Joosland 1882 N.H. kerk en Sas van Gent 1897 N.H. kerk mogen als voorbeeld gelden. Wij zullen niet trachten een opsomming te geven van hetgeen de 20ste eeuw aan meer of minder be langrijke kerkgebouwen heeft opgeleverd. Al voor de eerste wereldoorlog kwamen de architecten in som mige gevallen los van het geijkte stramien en werd de obligate, op de neo-gotiek georiënteeerde, kerk vorm-met-voortoren vervangen door vrijere compo sities. In de periode tussen de twee wereldoorlogen ontstaat er een verhoging van niveau, zoals b.v. merkbaar is in de R.K. kerk van Leweworp en de Ger. Westerkerk te Goes (1929). In de beste na oorlogse exemplaren heeft zich die kwaliteitsverbe tering voortgezet, al kan niet ontkend dat soms de gewenste landelijke eenvoud bepaald uit het oog is verloren (Ouwerkerk). Wanneer wij letten op de gemeentehuizen valt een soortgelijke ontwikkeling waar te nemen, met dien verstande, dat hier minder een geijkt type opgeld deed. Aan het eind van de 19de en in het begin van de 20ste eeuw streeft de pretentie die van de oude dorps- en rechtshuizen voorbij; torentjes, bordessen en loggias worden toegepast; de toonaangevende architectuur uit de bouwkundige tijdschriften levert inspiratie op, maar zonder dat er veel zeggings kracht aan te pas komt. De oudere voorbeelden die eenvoudiger en rustiger zijn, voldoen dan veelal ook beter zoals 1854 St. Annaland (buiten gebruik), 1860 Stavenisse, I860 Heinkenszand, 1865 Arne- muiden, ontworpen door de gemeentebouwmeester van Middelburg, C. Krijger, 1871 Aagtekerke, 1875 's Heer Abtskerke, 1877 Koudekerke en 1883 Grijps- kerke. Pretentieuzer is dat van Kloetinge, 1881. Latere vormen zijn b.v. Kloosterzande 1909, Waarde 1910, Kruiningen 1914 en Yerseke uit hetzelfde jaar. Uit de 30er jaren Sas van Gent, Axel 1939, Baarland 1939. Na-oorlogs: Westkapelle detone rend in het traditioneel herbouwde dorp: Hoedekens- kerke eveneens wat onrustig in zijn landelijke om geving en Oostburg, dat de allure van dit her bouwde streekcentrum weerspiegelt. Op het gebied van de volkswoningbouw zijn er slechts enkele voorbeelden op kleine schaal (34). Daarnaast valt, zonder in bijzonderheden te treden melding te maken van een aantal villa's en buiten huizen, die deels een voortzetting vormen van het 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1969 | | pagina 55