ondervangen van het hoofdwerkfront. In 1909 waren namelijk de dompregels, waarop het front rustte gesloopt en was het front aan de balkconstructie van het pneumatisch instrument bevestigd. Nu deze balkconstructie kwam te vervallen moest in de ondersteuning van het front worden voorzien. Aangezien op de plaats van de dompregels de weiborden van het nieuwe instrument waren geprojecteerd was het niet mogelijk de oorspronkelijke constructie te herstellen. Men heeft daar om het front verankerd met twee stalen beugels, bevestigd aan de mid denstijlen van de onderkast. De restauratie is door het tevoorschijn brengen van het fraaie 17e eeuwse inlegwerk een grote vooruitgang maar is toch niet in alle op zichten bevredigend. Voor de orgelhemel was uit oogpunt van monu mentenzorg reiniging en regeneratie van de oorspronkelijke beschilde ring te prefereren geweest. De sinds 1739 ongerept gebleven beschilde ring verhoogde de cultuurhistorische waarde van dit zeldzame object en zou een dergelijke zorgvuldige behandeling zeker hebben gerecht vaardigd. Afgezien daarvan was nauwgezette navolging van de oor spronkelijke tinten een eerste vereiste geweest. Het vervangen van de oker op de beelden en het lofwerk door verguld en bronsverf alsmede de andere wijzigingen zijn ongeoorloofde afwijkingen van de oorspron kelijke toestand. Voor wat de orgelkas betreft, is het inconsequent dat een deel van het 17e-eeuwse werk in 18e-eeuwse staat is gebracht. Het is wel zeer jam mer dat de oorspronkelijke beschildering van de 17e eeuwse beelden niet is hersteld74. Met deze beschildering, die bij de restauratie vrij gaaf onder de latere lagen brons en poliment tevoorschijn kwam, waren deze beelden een typisch specimen van gepolychromeerd 17e-eeuws beeld houwwerk zoals de beeldhouwer Aernoudt Rogaerdts en de schilder Jeremias Brom dat in het midden van de 17e eeuw ook leverden voor de schepen van de Admiraliteit van Zeeland7'. De beschildering ver hoogde de plastische werking van de beelden. Zij zijn nu slechts wezen loze klompen goud. Het vergulden van de robbellijsten van het orgel is evenzeer weinig ge lukkig. Hiervoor is uiteengezet, dat deze lijsten de functie hebben om door de con-, en divergerende werking van het golvend aangebrachte profiel binnen een omgeving van gelijke kleur te differentiëren. Het hoeft dan ook geen betoog, dat het vergulden van deze uit edelhout vervaardigde lijsten een contradictio in terminis is. Het effect van de goudbehandeling van het orgel is dat vrijwel nergens een direct contrast goud-edelhout voorkomt. Dit lijkt me in het licht van het decoratiebeginsel van de orgelkas minder juist. Het is in som mige gevallen bovendien in tegenspraak met de functie van de betref fende onderdelen. Zo zijn bij het schalmmotief in de voetlijst van de 74

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1972 | | pagina 72