gistelopschriften, vermoedelijk de oorspronkelijke. Daaruit bleek dat het orgel aanvankelijk geen viola di gamba bezat en dat een sesquialter en cimbel in de loop van de tijd waren weggenomen. De naam van het tongwerk was onleesbaar14. Bij de restauratie in 1953 door de fa. Van Vulpen te Utrecht is de oorspronkelijke opstelling teruggebracht. De prestant 8', viola di gam ba 8', cornet en trompet 8' zijn verwijderd, en in plaats daarvan een nieuwe cimbel, sesquialter en regaal 8' aangebracht. De spitsquint werd opgeschoven tot een gemshoorn 2' en uit oud pijpwerk een quint 1 1/3' samengesteld. Het groot octaaf van de holpijp 8' is vernieuwd. Na de restauratie is de dispositie als volgt: 1. Holpijp 8' oud 6. Quint 1 1/3' oud 2. Prestant 4' oud 7. Sesquialter 2 st. disc. 1953 3. Fluit 4' oud 8. Mixtuur 2-3 st. oud 4. Octaaf 2' oud 9. Cimbel 2 st. 1953 5. Gemshoorn 2' oud 10. Regaal 8' bas/disc. 1953 Klavieromvang C-c'". Pedaal C-f. Ventiel. Voor het achterhalen van de bouwer van dit orgel biedt de orgelkas aanknopingspunten. Deze bestaat uit een onderkast met drie toog- panelen en een vijfdelig front met gedeelde velden. De frontstijlen zijn tamelijk breed en versierd met bladranken. Naast het front bevinden zich driehoekige sierstukken van acanthusranken. De panelen van de onderkast bezitten snijwerk in de zwikken. De panelen zijn met profiel- lijsten omgekornist, met een stervormig gedeelte aan de onderzijde. In deze vormgeving en decoratie toont het orgel zeer sterke overeen komst met de orgels van Thomas en Peter Weidtman sr. en jr. uit Ratingen. Het orgel heeft een zeer grote gelijkenis met dat in de Evan gelische Kirche te Hoerstgen (echter ook een toeschrijving) en in min dere mate met de orgels in de Krankenhauskapelle in Hüls bij Krefeld en in de Kath. Kirche te Menselen bij Xanten45. Ook de oorspronkelij ke dispositie sluit geheel aan bij het beeld van de Weidtman orgels: een barokke rijkdom aan vulstemmen als mixtuur, cimbel, quint, sesquialter en cornet naast een betrekkelijk gering aantal grondstemmen. Op grond van de toeschrijving aan de familie Weidtman mogen we aan nemen dat het oorspronkelijk tongwerk een trompet 8' was. De vier- voetswerken van deze bouwers bezaten steeds een trompet 8' als tong werk. In het rapport van 1951 wordt behalve voor de prestant 8' en viola 8' geen melding gemaakt van de vermoedelijke ouderdom van de niet gehandhaafde registers. Aangenomen mag worden dat zij uit de vorige eeuw dateerden, maar afgezien daarvan lijkt het me niet juist dat van de teruggevonden dispositie is afgeweken door de cornet 3 st. achter wege te laten en de spitsquint 3' tot een gemshoorn 2' op te schuiven. Ook zou het de voorkeur hebben verdiend de trompet 8' als register 39

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1974 | | pagina 39