gistelopschriften, vermoedelijk de oorspronkelijke. Daaruit bleek dat
het orgel aanvankelijk geen viola di gamba bezat en dat een sesquialter
en cimbel in de loop van de tijd waren weggenomen. De naam van het
tongwerk was onleesbaar14.
Bij de restauratie in 1953 door de fa. Van Vulpen te Utrecht is de
oorspronkelijke opstelling teruggebracht. De prestant 8', viola di gam
ba 8', cornet en trompet 8' zijn verwijderd, en in plaats daarvan een
nieuwe cimbel, sesquialter en regaal 8' aangebracht. De spitsquint
werd opgeschoven tot een gemshoorn 2' en uit oud pijpwerk een quint
1 1/3' samengesteld. Het groot octaaf van de holpijp 8' is vernieuwd.
Na de restauratie is de dispositie als volgt:
1. Holpijp 8' oud 6. Quint 1 1/3' oud
2. Prestant 4' oud 7. Sesquialter 2 st. disc. 1953
3. Fluit 4' oud 8. Mixtuur 2-3 st. oud
4. Octaaf 2' oud 9. Cimbel 2 st. 1953
5. Gemshoorn 2' oud 10. Regaal 8' bas/disc. 1953
Klavieromvang C-c'". Pedaal C-f. Ventiel.
Voor het achterhalen van de bouwer van dit orgel biedt de orgelkas
aanknopingspunten. Deze bestaat uit een onderkast met drie toog-
panelen en een vijfdelig front met gedeelde velden. De frontstijlen zijn
tamelijk breed en versierd met bladranken. Naast het front bevinden
zich driehoekige sierstukken van acanthusranken. De panelen van de
onderkast bezitten snijwerk in de zwikken. De panelen zijn met profiel-
lijsten omgekornist, met een stervormig gedeelte aan de onderzijde.
In deze vormgeving en decoratie toont het orgel zeer sterke overeen
komst met de orgels van Thomas en Peter Weidtman sr. en jr. uit
Ratingen. Het orgel heeft een zeer grote gelijkenis met dat in de Evan
gelische Kirche te Hoerstgen (echter ook een toeschrijving) en in min
dere mate met de orgels in de Krankenhauskapelle in Hüls bij Krefeld
en in de Kath. Kirche te Menselen bij Xanten45. Ook de oorspronkelij
ke dispositie sluit geheel aan bij het beeld van de Weidtman orgels: een
barokke rijkdom aan vulstemmen als mixtuur, cimbel, quint, sesquialter
en cornet naast een betrekkelijk gering aantal grondstemmen. Op
grond van de toeschrijving aan de familie Weidtman mogen we aan
nemen dat het oorspronkelijk tongwerk een trompet 8' was. De vier-
voetswerken van deze bouwers bezaten steeds een trompet 8' als tong
werk.
In het rapport van 1951 wordt behalve voor de prestant 8' en viola 8'
geen melding gemaakt van de vermoedelijke ouderdom van de niet
gehandhaafde registers. Aangenomen mag worden dat zij uit de vorige
eeuw dateerden, maar afgezien daarvan lijkt het me niet juist dat van
de teruggevonden dispositie is afgeweken door de cornet 3 st. achter
wege te laten en de spitsquint 3' tot een gemshoorn 2' op te schuiven.
Ook zou het de voorkeur hebben verdiend de trompet 8' als register
39