Voor een goed verstaan van Wijnbeeks rapporten is het noodzakelijk de belangrijkste Koninklijke Besluiten en Reglementen kort te vermel den. Zij betroffen in hoofdzaak: aDe toelating tot de Latijnse school. b. De verplichte leervakken. c. De omvang der vakken. d. De lesbevoegdheid der leraren. e. De toelating tot de universiteit. a. DE TOELATING TOT DE LATIJNSE SCHOOL Het K.B. van 1815 opende twee mogelijkheden: 1. Een schriftelijke geschiktheidsverklaring van het hoofd van een op hoog gezag opgerichte school voor voortgezet onderwijs. Hier uit moest bedrevenheid blijken in lezen, schrijven, rekenen, begin selen van de Nederlandse taal en kennis van de belangrijkste feiten der aardrijkskunde en geschiedenis. 2. Van leerlingen van lagere scholen, kostscholen en instituten werd een toelatingsexamen in bovengenoemde vakken gevorderd. Een kleine toevoeging in het desbetreffende artikel ontkrachtte deze regeling in sterke mate: Zo deze vordering enige hardheid scheen te bezitten, was het curatoren toegestaan de eis te verlichten. Wijnbeek vermeldt in zijn rapporten dat de aansluiting soms veel te wensen over liet. b. DE VERPLICHTE LEERVAKKEN Een studiecommissie, in 1808 benoemd, bepleitte naast Latijn en Grieks óók als vakken: Frans, Duits, Engels, wis- en natuurkunde, mo derne geschiedenis en moderne aardrijkskunde. Want, zo betoogde ze, de Latijnse school moet de leerlingen klaar maken voor allerlei slag van zaken, voor universiteit èn maatschappij. Wat het Latijn betrof, beoogde ze meer dan alleen de technische vaardigheid om universitaire colleges te kunnen volgen. Ze wilde, en hier is de invloed van de Romantiek stellig merkbaar, dat de oude schrijvers begrepen werden. Maar dan was het noodzakelijk dat ook fabelkunde mythologie), oude aardrijkskunde en oude geschiedenis in het leerplan werden op genomen. Het K.B. van 1815 realiseerde gedeeltelijk dit programma. Een zestal - voor vele scholen nieuwe - vakken werd aan Latijn en Grieks toege voegd: oude en nieuwe aardrijkskunde, oude en nieuwe geschiedenis, fabelkunde en... wiskunde. Verschillende scholen, o.a. te Haarlem, in Twente, Veendam en Win schoten, hebben van meet af het algemener karakter, door de com missie uit 1808 geprefereerd, voorgestaan. Zij gaven óók een of meer 22

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1975 | | pagina 20