Deze laatste oorzaak zou derhalve van minder nadelige gevolgen zijn, indien het bedoelde examen met alle strengheid geschiede en er geen der voorgeschreven takken van onderwijs bij veronachtzaamd wierd. De aanmerkingen welke ik thans nog zou kunnen in het midden bren gen ten aanzien der algemeene middelen die ter verdere verbetering van het Latijnsche schoolonderwijs nog behoorden aangewend te wor den, zouden zich hoofdzakelijk bepalen tot de nog ontbrekende noo- dige schoolboeken. Dan, Uwe Excellentie veroorlove mij daarmede te wachten tot door curatoren en onderwijzers de hun gevraagde na dere bedenkingen op het Reglement zullen zijn ingezonden teneinde daaruit al het nut kunne worden getrokken dat daarin gelegen zal zijn. HET VERSLAG OVER 1821 11 Verslag wegens den staat waarin de Latijnsche scholen in de provin ciën van Zuid- en Noord-Holland, Zeeland en Utrecht zich bevonden bij de inspectie van Mei tot July 1821, aangeboden aan Zijne Excel lentie den Minister voor het Publiek onderwijs, de Nationale Nijver heid en de Koloniën, door den Inspecteur der Latijnsche scholen, den 31 July 1821. ALGEMEEN GEDEELTE Op de scholen die, ingevolge Uwer Excellenties aanschrijving van 28 April 1.1. no. 50 thans door mij bezocht zijn, heb ik ieder der hoofd vakken van onderwijs, eene enkele school uitgezonderd, in werking gevonden, doch hier op eene meer, daar op eene minder voldoende wijze. De hieropvolgende vergelijkende staat zal al aanstonds een algemeen overzigt daarvan aanbieden. De scholen zijn er geplaatst in eene alphabetische volgorde en de staat van ieder hoofdvak daarnevens aangewezen door de getallen 1, 2, 3, 4, waarvan 4 den hoogsten, 1 den laagsten trap, enz. aanwijst, waarop het onderwijs zich bevindt. 29

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1975 | | pagina 27