71. Het ging om indijkings- en afwateringsprojekten in West-Zeeuws-Vlaanderen
waarvoor staatssubsidie nodig was.
72. Deluart vroeg koncessie voor de spoorlijn Lokeren-Terneuzen; als die lijn
met de twee andere aangevraagde trajekten gekombineerd werd, zou dat be
sparingen opleveren.
73. Mr. N. Olivier.
74. De herziening van inrichting en indeling van de rechterlijke macht kreeg
veel later haar beslag. Olivier's voorganger M.H. Godefroi slaagde er wel in een
desbetreffend wetsontwerp in 1860 door het parlement te laten aannemen, maar
het werd nooit uitgevoerd. Olivier's plannen haalden het Staatsblad niet eens.
Het ontwerp dat J.A. Jolles in 1871 indiende en dat diens opvolger G. de Vries
overnam werd in mei 1873 verworpen. In 1875 slaagde tenslotte minister vaii
Justitie C.T. van Lynden van Sandenburg. Van Weideren Rengers, Schets, I,
230 vlg., 245, 264, 479 vlg.
75. Sinds 1846 verzette Brussel zich met een beroep op de traktaten tussen
Nederland en België tegen de nogal vage Nederlandse plannen voor de afdam
ming van Kreekrak en Sloe (vgl. I56). Sinds de spoornet van 1860 werd de
kwestie vooral m.b.t. het Kreekrak urgenter omdat de Staat de spooraanleg zou
betalen; in december 1863 deelde Thorbecke de 2e Kamer mee dat ook het
Sloe afgedamd zou worden. De klimaks werd echter pas in 1866-67 bereikt, toen
Den Haag ondanks felle protesten van Brussel onverstoord het Kreekrak afdam
de (1867); het minder belangrijke Sloe volgde in 1871. Tamse, Nederland en
België, 240-51, hfdst. V; Handelingen, 1863-64, 2e Kamer, 272 vlg., 284.
76. Vgl. 271.
77. Betekenis onduidelijk.
78. J. van der Stichelen en Ch. Rogier.
79. Van der Stichelen was voorstander van de aanleg van de spoor Terneuzen-
Gent (konc.-aanvr. J. Deschamps) en de lijn Temeuzen-Lokeren, terwijl Thor
becke het trajekt Terneuzen-St. Niklaas (konc.-aanvr. F. Lancelot) voorrang gaf.
De ministers werkten elkaar tegen, maar troffen tenslotte een vergelijk: de Gentse
lijn mocht in Sluiskil op die uit St. Niklaas aansluiten zodat beide het resterende
trajekt naar Terneuzen konden gebruiken. Uit Lokeren mocht een spoorlijn te
Zelzate op de Gentse lijn uitkomen. Lancelot en Deschamps kregen in resp.
1863 en 1864 Nederl. koncessies; in december 1867 stelden de regeringen de
plaats van grensovergang vast en sinds 1871 (St. Niklaas) en 1869 (Gent) waren
de sporen in bedrijf. Jonckers Nieboer, Spoorwegen, 173 vlg. Brieven van gezant
Gericke v. Herwijnen aan Thorbecke, 3 januari, 11, 12 mei, 14 juli 1863; brie
ven Thorbecke aan Van der Maesen de Sombreff, 13 mei, 2 juni 1863; A.R.A.,
archief Buitenl. Zaken 3219. K.B. 28 januari 1868 nr. 18.
80. F. Lancelot, vgl. I56, 379.
81. Ir. L.J.A. van der Kun.
82. Konservatief dagblad, eigendom van vooral Haagse en Oud-Indische hoge
ambtenaren, sinds 1861 onder hoofdredakteur I.J. Lion.
83. Mr. W. baron Van Lynden.
84. Jhr. mr. P.T. van der Maesen de Sombreff.
68