71. Het ging om indijkings- en afwateringsprojekten in West-Zeeuws-Vlaanderen waarvoor staatssubsidie nodig was. 72. Deluart vroeg koncessie voor de spoorlijn Lokeren-Terneuzen; als die lijn met de twee andere aangevraagde trajekten gekombineerd werd, zou dat be sparingen opleveren. 73. Mr. N. Olivier. 74. De herziening van inrichting en indeling van de rechterlijke macht kreeg veel later haar beslag. Olivier's voorganger M.H. Godefroi slaagde er wel in een desbetreffend wetsontwerp in 1860 door het parlement te laten aannemen, maar het werd nooit uitgevoerd. Olivier's plannen haalden het Staatsblad niet eens. Het ontwerp dat J.A. Jolles in 1871 indiende en dat diens opvolger G. de Vries overnam werd in mei 1873 verworpen. In 1875 slaagde tenslotte minister vaii Justitie C.T. van Lynden van Sandenburg. Van Weideren Rengers, Schets, I, 230 vlg., 245, 264, 479 vlg. 75. Sinds 1846 verzette Brussel zich met een beroep op de traktaten tussen Nederland en België tegen de nogal vage Nederlandse plannen voor de afdam ming van Kreekrak en Sloe (vgl. I56). Sinds de spoornet van 1860 werd de kwestie vooral m.b.t. het Kreekrak urgenter omdat de Staat de spooraanleg zou betalen; in december 1863 deelde Thorbecke de 2e Kamer mee dat ook het Sloe afgedamd zou worden. De klimaks werd echter pas in 1866-67 bereikt, toen Den Haag ondanks felle protesten van Brussel onverstoord het Kreekrak afdam de (1867); het minder belangrijke Sloe volgde in 1871. Tamse, Nederland en België, 240-51, hfdst. V; Handelingen, 1863-64, 2e Kamer, 272 vlg., 284. 76. Vgl. 271. 77. Betekenis onduidelijk. 78. J. van der Stichelen en Ch. Rogier. 79. Van der Stichelen was voorstander van de aanleg van de spoor Terneuzen- Gent (konc.-aanvr. J. Deschamps) en de lijn Temeuzen-Lokeren, terwijl Thor becke het trajekt Terneuzen-St. Niklaas (konc.-aanvr. F. Lancelot) voorrang gaf. De ministers werkten elkaar tegen, maar troffen tenslotte een vergelijk: de Gentse lijn mocht in Sluiskil op die uit St. Niklaas aansluiten zodat beide het resterende trajekt naar Terneuzen konden gebruiken. Uit Lokeren mocht een spoorlijn te Zelzate op de Gentse lijn uitkomen. Lancelot en Deschamps kregen in resp. 1863 en 1864 Nederl. koncessies; in december 1867 stelden de regeringen de plaats van grensovergang vast en sinds 1871 (St. Niklaas) en 1869 (Gent) waren de sporen in bedrijf. Jonckers Nieboer, Spoorwegen, 173 vlg. Brieven van gezant Gericke v. Herwijnen aan Thorbecke, 3 januari, 11, 12 mei, 14 juli 1863; brie ven Thorbecke aan Van der Maesen de Sombreff, 13 mei, 2 juni 1863; A.R.A., archief Buitenl. Zaken 3219. K.B. 28 januari 1868 nr. 18. 80. F. Lancelot, vgl. I56, 379. 81. Ir. L.J.A. van der Kun. 82. Konservatief dagblad, eigendom van vooral Haagse en Oud-Indische hoge ambtenaren, sinds 1861 onder hoofdredakteur I.J. Lion. 83. Mr. W. baron Van Lynden. 84. Jhr. mr. P.T. van der Maesen de Sombreff. 68

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1975 | | pagina 66