heeft tot opwekking van een waar godsdienstig gevoel, hetwelk door het zingen van Ps. XL:2 met het orgel vergezeld gestaafd wierd, alsmede ter roering van het hart en wijziging van deszelfs aandoeningen door de onderscheidene uitwerkingen welke het Adagio, Allegro en Andante voortbrengen bij het zingen van Ps. LXXIX:4 Ps. XCVII:7 en Ps. LXXXIX:7. In de toepassing wierd de gemeente opgewekt tot het vermelden van de lof des Heeren, en daarbij gezongen Ps. CV:1,2. Waarop gepaste aanspraken, aan de edelmoedige schenkers, leeden der commissie tot den eeredienst en kerkmeesteren volgden67." Volgens overlevering werd het orgel geschonken op conditie dat de familie Dumont het recht had het orgel weer terug te eisen wanneer het zes weken achtereen niet zou zijn gebruikt. In het archief heb ik een dergelijke conditie niet teruggevonden. Over het onderhoud van het orgel valt weinig te vermelden. Meere had het orgel tot 1826 in onderhoud. In 1829 verschijnt Charles Ver- beke uit Gent eenmaal, daarna tot 1845 een zekere Heyblom en tot 1857 E. Cranenburg. In de periode 1858-1881 treffen we behalve C J. Rogier uit Bergen op Zoom de organist J. Gelderblom vele malen in de rekeningen aan. In de jaren 1882-1890 voerde G. Mennes te Brigdamme enige geringe reparaties uit, daarna kwam het onderhoud in handen van de fa. Van der Kley68. Zo bleef het orgel vrijwel on geschonden bewaard. Toen in 1967 ten behoeve van restauratie een rapport werd opgemaakt bleken alleen de 12 grootste pijpen van de bourdon 16' disc, in de loop van de tijd te zijn vernieuwd en de toon verhoogd door het insnijden van stemrollen. De restauratie door de fa. Blank te Utrecht heeft dan ook alleen bestaan in het reviseren van windlade en mechaniek, het vervaardigen van 12 nieuwe pijpen voor de bourdon in bijpassende mensuren en het ongedaan maken van de insnijdingen en ombuigingen van het pijpwerk. Een verrassing was dat daarbij niet alleen de oorspronkelijke toonhoogte van toon lager dan de thans gebruikelijke (880 Hz) maar ook de oude stemming van het orgel te voorschijn kwam. Het was een soort overgangsstemming met reine, enigszins zwevende en sterk zwevende quinten. Deze stem ming vertoont het volgende beeld69' (x iets zwevend xx meer zwevend xxx sterk zwevend) c-g rein fis-cis xxx g-d x cis-gis xxx d-a xx gis-dis x a-e rein dis-bes xx e-h rein bes-f rein h-fis xxx f-c rein De eenvoudige toonsoorten waren in deze stemming tamelijk zuiver terwijl de groter ontstemming in de toonsoorten met veel voortekens 127

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1976 | | pagina 125