De wijzigingen bij de plaatsing in Tholen hebben van het orgel ook
niet gemaakt wat de bouwers eens voor ogen stond. Het ware dan
ook beter geweest dat het toen nog aanwezige oorspronkelijke mate
riaal was behouden om eventueel in de toekomst tot een verantwoorde
aanpassing van het instrument aan de gewijzigde omstandigheden
over te gaan. Deze zou mijns inziens moeten bestaan in overplaatsing
van de rugwerklade naar het bovenwerk met de oorspronkelijk daarop
geprojecteerde registers en de bouw van een rugwerk in 19e-eeuwse
trant met het overblijvende materiaal. Pas dan zou een weloverwogen
geheel ontstaan in overeenstemming met de opvattingen van Jacob
en Luitje van Dam. Dit neemt niet weg dat het orgel in zijn huidige
staat een zeer fraai instrument is. Hoewel de kerkruimte geheel anders
van structuur is dan de voormalige Galileërkerk klinkt het orgel in
deze omgeving voortreffelijk, alsof het voor deze kerk is gebouwd.
Het mag als een van de beste werken uit de begintijd van de orgel
bouwersfamilie Van Dam worden beschouwd. Het heeft een wel
luidend luide totaalklank en een breed scala van afzonderlijke ge
luiden, eigenschappen die de orgels van de familie Van Dam steeds
hebben behouden.
Ook in zijn architectuur past het orgel goed in de Thoolse Onze Lieve
Vrouwe Kerk, hoewel duidelijk merkbaar is dat het orgel werd ont
worpen voor een gebouw van geringer hoogte. Het rugpositief past
goed in het totaalontwerp, ook al is het in een later stadium pas op
genomen. De ornamentiek is van een oorspronkelijk karakter in te
genstelling tot het karakterloze en plichtmatig aangebrachte beeld
houwwerk dat men zo vaak bij de 19e-eeuwse orgels aantreft. Het
snijwerk werd geleverd door de beeldhouwer M. Ripken te Amster
dam. Zoals vermeld zijn de beelden op het orgel vervaardigd in een
Antwerps atelier. Het linker beeld, een vrouwenfiguur met de Bijbel,
het Kruis en een avondmaalskelk symboliseert het Geloof, het rechter
beeld, een hoopvol vooruitziende vrouw steunend op een anker is het
symbool van de Hoop, en het middelste beeld, een moederfiguur met
twee kinderen stelt de Liefde voor.
135