De wijzigingen bij de plaatsing in Tholen hebben van het orgel ook niet gemaakt wat de bouwers eens voor ogen stond. Het ware dan ook beter geweest dat het toen nog aanwezige oorspronkelijke mate riaal was behouden om eventueel in de toekomst tot een verantwoorde aanpassing van het instrument aan de gewijzigde omstandigheden over te gaan. Deze zou mijns inziens moeten bestaan in overplaatsing van de rugwerklade naar het bovenwerk met de oorspronkelijk daarop geprojecteerde registers en de bouw van een rugwerk in 19e-eeuwse trant met het overblijvende materiaal. Pas dan zou een weloverwogen geheel ontstaan in overeenstemming met de opvattingen van Jacob en Luitje van Dam. Dit neemt niet weg dat het orgel in zijn huidige staat een zeer fraai instrument is. Hoewel de kerkruimte geheel anders van structuur is dan de voormalige Galileërkerk klinkt het orgel in deze omgeving voortreffelijk, alsof het voor deze kerk is gebouwd. Het mag als een van de beste werken uit de begintijd van de orgel bouwersfamilie Van Dam worden beschouwd. Het heeft een wel luidend luide totaalklank en een breed scala van afzonderlijke ge luiden, eigenschappen die de orgels van de familie Van Dam steeds hebben behouden. Ook in zijn architectuur past het orgel goed in de Thoolse Onze Lieve Vrouwe Kerk, hoewel duidelijk merkbaar is dat het orgel werd ont worpen voor een gebouw van geringer hoogte. Het rugpositief past goed in het totaalontwerp, ook al is het in een later stadium pas op genomen. De ornamentiek is van een oorspronkelijk karakter in te genstelling tot het karakterloze en plichtmatig aangebrachte beeld houwwerk dat men zo vaak bij de 19e-eeuwse orgels aantreft. Het snijwerk werd geleverd door de beeldhouwer M. Ripken te Amster dam. Zoals vermeld zijn de beelden op het orgel vervaardigd in een Antwerps atelier. Het linker beeld, een vrouwenfiguur met de Bijbel, het Kruis en een avondmaalskelk symboliseert het Geloof, het rechter beeld, een hoopvol vooruitziende vrouw steunend op een anker is het symbool van de Hoop, en het middelste beeld, een moederfiguur met twee kinderen stelt de Liefde voor. 135

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1976 | | pagina 133