kabinetorgel, in 1769 door Jan Manshart te Middelburg gebouwd.
Deze orgelbouwer is in de vorige aflevering al naar aanleiding van
het orgel van Daniel Radermacher ter sprake gekomen. Over Mans-
hart is vrij weinig bekend. In de Middelburgsche Courant van 2 sep
tember 1769 bood hij een clavecimbel van Rukkers te koop aan en
bood het publiek zijn diensten aan voor het "maken en repareren
van orgels, clavecimbels en draaiorgels, alsmede het steken van trom
mels voor draaiorgels". Vermoedelijk had Manshart, naar zijn naam
te oordelen uit de Zuidelijke Nederlanden afkomstig, zich kort tevoren
te Middelburg gevestigd. Op 21 september 1780 adverteerde hij met
een huisorgel bestaande uit een holpijp 8', prestant 4', fluit 4', octaaf
2' en quint 3' half. De overlijdensdatum van Manshart is niet bekend.
C. Verbeke te Gent plaatste het Manshart-orgel in 1829 te Oostburg.
Hij bracht het klavier toen over naar de achterzijde. In 1845 vond
een reparatie plaats door S.G. Hooghuys te Brugge. In het midden
van de vorige eeuw had het orgel deze dispositie115:
1. Prestant 8'disc, vanaf f'
2. Holpijp 8'
3. Prestant 4' bas/disc.
4. Fluit 4' bas/disc.
5. Octaaf 2' bas/disc.
6. Cornet 3 st. disc.
Klavieromvang C-f'"
Kistpedaal van één octaaf.
In 1909 schafte de parochie te Oostburg een nieuw orgel aan en ver
huisde het oude orgel naar de Gereformeerde Kerk te Oostburg. Ter
gelegenheid van de overplaatsing werd de cornet vervangen door een
viola di gamba 8' en een voix celeste 8' gecombineerd met de holpijp
toegevoegd116. In 1944 ging het orgeltje met de kerk verloren. Spijtig,
omdat daarmee het enige nog bekende orgel van de Middelburgse or
gelmaker Jan Manshart verloren ging.
OSSENISSE, ROOMS-KATHOLIEKE KERK
In de Rooms-Katholieke Kerk te Ossenisse bevond zich tot de jaren
vijftig van deze eeuw een orgel van de fa. Merklin en Schultze te Parijs
/Brussel van omstreeks het midden van de vorige eeuw.
Het had deze dispositie:
1. Bourdon 16'disc. 5. Prestant 4'
2. Prestant 8' 6. Fluit 2'
3. Roerfluit 8' Klavieromvang C-f'"
4. Viola di gamba 8' Aangehangen pedaal c-d'
157