11. Trompet
12. Hautbois
8 v.
8 v.
51
51
975 pijpen
Tremulant
Wintsluiting
PEDAAL
no. 1. Prcstant
16 voet
16 v. (ope pijpen)
12 v.
8 v. (ope pijpen)
27 pijpen
27 dito
2. Subbas
3. Roerquint
4. Holfluit
5. Octaaf
4 v.
2 v.
27
27
27
27
108
27
27
27
27
6. Nagthoorn
7. Mixtuur
8. Basuyn
9. Trompet
10. Trompet
11. Cink
2 v. 4 sterk
16 v.
4 v.
2 v.
8 v.
378 pijpen
Wintsluiting
Dus in't geheel drie duizend een honderd en agt sprekende pijpen,
waarvan de prestant-pijpen uit zuiver engels tin, en alle overige van
metaal zijn, behalven alleen de Subbas 16 voet in't pedaal, die den
orgelmaker volgens eige verkiesing (in plaats van Bourdon 16 voet
bij't bestek bepaald) heeft in het werk gebragt, en uit het keurigste
hout gemaakt, zijnde van zoo een doordringende kragt, dat men deze
deftige grontstem bij't volle werk onderscheidentlijk onder alle andere
aanstonts gewaar werd, teffens van zoo een ronde, vlugge aanspraak,
dat het alles te boven gaat en men zig hier bij niet genoeg verwonderen
kan; in't kort dit register is volmaakt in alle toonen.
Voorts zijn de geluiden in't algemeen extra fraay, verre van ruw, of
wreet, is alles even liefelijk en aanminnig tot zelfs de vulstemmen in
cluis: dus het volle werk bij elkander, ongemeen prachtig en door
dringend, maar tegelijk bevallig aan't gehoor komt. Wijders zijn ook
die registers, welke ter nabootsing van zekere stemmen, of muzicaale
kamerinstrumenten zijn ingerigt zeer gelukkig getroffen; beantwoor
dende volkomen aan't oogmerk. Onder dezelve zijn de Vox humana,
Viola di Gamba, 't Cink en de Trompet in't rugpositief overheerlijk!
De ronde egaale en rasse aanspraak aller tongwerken in dit orgel,
konnen nergens beter gevonden werden.
176