11. Trompet 12. Hautbois 8 v. 8 v. 51 51 975 pijpen Tremulant Wintsluiting PEDAAL no. 1. Prcstant 16 voet 16 v. (ope pijpen) 12 v. 8 v. (ope pijpen) 27 pijpen 27 dito 2. Subbas 3. Roerquint 4. Holfluit 5. Octaaf 4 v. 2 v. 27 27 27 27 108 27 27 27 27 6. Nagthoorn 7. Mixtuur 8. Basuyn 9. Trompet 10. Trompet 11. Cink 2 v. 4 sterk 16 v. 4 v. 2 v. 8 v. 378 pijpen Wintsluiting Dus in't geheel drie duizend een honderd en agt sprekende pijpen, waarvan de prestant-pijpen uit zuiver engels tin, en alle overige van metaal zijn, behalven alleen de Subbas 16 voet in't pedaal, die den orgelmaker volgens eige verkiesing (in plaats van Bourdon 16 voet bij't bestek bepaald) heeft in het werk gebragt, en uit het keurigste hout gemaakt, zijnde van zoo een doordringende kragt, dat men deze deftige grontstem bij't volle werk onderscheidentlijk onder alle andere aanstonts gewaar werd, teffens van zoo een ronde, vlugge aanspraak, dat het alles te boven gaat en men zig hier bij niet genoeg verwonderen kan; in't kort dit register is volmaakt in alle toonen. Voorts zijn de geluiden in't algemeen extra fraay, verre van ruw, of wreet, is alles even liefelijk en aanminnig tot zelfs de vulstemmen in cluis: dus het volle werk bij elkander, ongemeen prachtig en door dringend, maar tegelijk bevallig aan't gehoor komt. Wijders zijn ook die registers, welke ter nabootsing van zekere stemmen, of muzicaale kamerinstrumenten zijn ingerigt zeer gelukkig getroffen; beantwoor dende volkomen aan't oogmerk. Onder dezelve zijn de Vox humana, Viola di Gamba, 't Cink en de Trompet in't rugpositief overheerlijk! De ronde egaale en rasse aanspraak aller tongwerken in dit orgel, konnen nergens beter gevonden werden. 176

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1976 | | pagina 174