vormde Kerk te 's-GravenpoIder had destijds een dergelijke tint. Ver moedelijk heeft de caseïneverf in de vochtige kerk niet lang stand ge houden en is deze in een later stadium weer verwijderd; de kap boven het orgel is toen wit gekalkt. Sinds het begin van deze eeuw was het eikenhout van de orgelkas met bijenwas geprepareerd. Behalve de rose caseïneverf is bij de restauratie van het orgel op de stijlen van het hoofdwerk blauwe olieverf beschildering met ornamen ten van verguldsel aangetroffen. Deze beschildering moet uit 1557 dateren. Op de ornamenten op de hoofdwerkkas werd geen oude be schildering teruggevonden. Hoewel niet onomstotelijk valt te bewij zen dat de caseïneverf in de 18e eeuw is aangebracht, meen ik dat deze ten onrechte als de oorspronkelijke 16e-eeuwse kleur is aan gemerkt. In die eeuw schilderde men bij voorkeur met primaire kleu ren. Zo toont het nog in de oorspronkelijke kleuren beschilderde orgel afkomstig uit de kerk te Harenkarspel een combinatie van rood, blauw en goud15. De rose pasteltint is voor een middeleeuwse beschildering dan ook hoogst onwaarschijnlijk. Het is jammer dat men heeft ge meend het orgel in deze tint te moeten overschilderen. Een dergelijk zeldzaam orgel verdient in een oorspronkelijke kleurenpracht te prij ken. Met het aanbrengen van deuren, destijds door de heer C.H. Edskes als adviseur zeer aanbevolen, zou het orgel ook veel hebben gewonnen. De balken die het orgel ondersteunen zijn bij de restauratie van de kerk aangebracht en dus niet oorspronkelijk. Hetzelfde geldt voor de balustrade boven deze balk. Al ging het oude binnenwerk verloren, in de orgelkas beschikken we nog over een schitterend voorbeeld van de orgelbouwkunst van de familie Niehoff uit het midden van de 16e eeuw. Deze is zeer fraai in zijn hoofdproporties door 1:2 en 3:5 verhoudingen en ook de orna mentiek - fijn bij het rugpositief, grootschaliger bij het hoger ge plaatste hoofdwerk - toont een volkomen beheersing van de materie. Als laatste werk van Hendrik Niehoff bezit dit orgel een niet eerder bereikte graad van volmaaktheid. Het is het resultaat van een geluk kige samenwerking tussen uiterst bekwame orgelmakers, schrijnwer kers en beeldhouwers, wier werk na jarenlange ervaring tot een groot se synthese was gekomen. BURGH, HERVORMDE KERK In de Hervormde Kerk te Burgh bevindt zich een fraai authentiek orgel van de hand van de Friese orgelmaker Albertus van Gruysen, oorspronkelijk gebouwd voor de Hervormde Kerk te Ee in 1794. Albertus van Gruysen werd in augustus 1741 geboren te Kleinemeer. Hij was een leerling van A.A. Hinsz. Sinds 1777 werkte Van Gruysen 100

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1976 | | pagina 98