Antwerpen, een tak van de Zuid-Nederlandse gobelinindustrie daar gevestigd. Deze industrie genoot reeds eeuwenlang een grote bekend heid. Het contact tussen de Staten en de nieuwe Delftse "tapitserie" werd gelegd door Goossaert Simay, tapijtenhandelaar in Middelburg, evenals Spierinck een uitgewekene. Wellicht wist Simay dat Hendrik Cornelisz. Vroom voor het vervaardigen van patronen aan dit atelier verbonden was; deze uit Haarlem afkomstige schilder hield zich na een avontuurlijk leven speciaal bezig met zeestukken en schepen. Hij was de man die een goed ontwerp kon maken van de slag vóór Bergen op Zoom. De aflevering van het Bergen op Zoomse tapijt geschiedde in 1595.13 Prins Maurits verbleef toen juist enige dagen te Middelburg, waar hij enige Statenvergaderingen bijwoonde. De notulen vertellen ons dat de Staten in 1595 besloten14 de Abdij te voorzien van "be- hoorlicke" tapisserieën ten behoeve van Zijne Excellentie en van an dere aanzienlijken van elders, die hier moesten logeren.15 Op 5 augus tus 1595 besloten de Staten in dezen niet verder te gaan: verdere ver siering met tapisserieën en meubelen werd toen niet meer nodig ge acht. Er is echter een zeer belangrijk vervolg: De uit Brussel afkoms tige kunstenaars Jan en Hendrik de Maeght hadden korte tijd tevoren een "tapitserie" gevestigd in het vrijgekomen Cellebroersklooster te Middelburg. Jan de Maeght moet opdracht gekregen hebben het Ber gen op Zoomse tapijt met een serie van de zeeslagen te vervolgen naar patronen van Vroom. Achtereenvolgens zijn afgeleverd: de slag bij Rammekens 1598, idem bij Lillo 1598, idem bij Zierikzee 1599 en bij Fort Den Haak I en II 1603. Tenslotte volgde in 1604 een schoor steenkleed met de afbeelding van het wapen van Zeeland, een portret van Prins Willem I en de wapens van de zes stemhebbende steden, naar het ontwerp van Carel van Mander de oude. Over het preciese verloop worden we door de Statennotulen niet ingelicht. We weten uit latere beschrijvingen en afbeeldingen dat de gehele reeks van in totaal zeven tapijten is geplaatst in de Statenzaal: een beroemde serie, die de Statenzaal eeuwenlang heeft gesierd. In deze serie werden een reeks krijgsfeiten afgebeeld, die voor de verwerving van de vrijheid en de totstandkoming van de nieuwe rechtsorde van beslissende be tekenis zijn geweest, alsook het wapen van Zeeland met de grafelijke kroon, het portret van Willem I alsmede de wapens van de zes stem hebbende steden. Willem I, die als stadhouder de zijde gekozen had van de opstand welke leidde tot de Afzwering van Koning Philips als graaf, had op deze wijze een wezenlijk aandeel geleverd bij de vesti ging van het nieuwe gezag. Zodoende kan de beroemde serie zowel beschouwd worden als een verhaal van de krijgsdaden, die tot de nieu we rechtsorde voerden als de symbolisering van het nieuwe statengezag. De tapijten verdienen ook aandacht vanwege het feit, dat gebeurtenissen uit de eigentijdse historie werden uitgebeeld en dat niet, zoals in die 14

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1978 | | pagina 32