tijd zo vaak gebeurde, Bijbelse historiën of geschiedenissen uit de Oud heid (uit Ovidius etc.) werden gekozen om hetgeen men wilde uitdruk ken in een deftig gewaad te steken. De grote betekenis van de Zeeuwse serie wandtapijten in deze zaal van de Abdij te Middelburg ligt echter niet alleen in de geschiedkun dige waarde van het geheel. Zij zijn tevens van groot artistiek belang doordat de ontwerpen en uitvoering der gobelins bijzonder fraai zijn; niet in de laatste plaats is dit te danken aan de grote reliëfwerking van het materiaal (tijdens de Renaissance verwerkten de wevers wol doch ook zijde in hun tapisserieën; hierdoor won het tapijt aan glans, ech ter ten koste van de soliditeit van hun kunstwerk). Het unieke van dit uiterst belangrijke Zeeuwse kunstbezit wordt ook nog aangetoond door het volgende: In dit geval werd afgeweken van de gebruikelijke gang van zaken, dat één ontwerp van een kunstenaar benut wordt voor de vervaardiging van verscheidene tapijten, die in kleur met elkaar verschillen. Vermoedelijk zijn de Staten en de wever overeen gekomen, dat de Zeeuwse tapijten "unica" moesten zijn. Er heeft een pendant bestaan van een serie wandtapijten, die de strijd op zee tegen de Spanjaarden uitbeeldden. Het waren de Engelsen, die in 1588 de gevechten leverden tegen de Armada. De Groot-Ad miraal Charles Howard sloot in 1592 een contract bij Francois Spie- rinck tot levering van tien stukken tapisserie, te zamen 736 ellen (bijna drie maal zo groot als de Zeeuwse serie), ook op patronen van Vroom. Deze Engelse collectie hing in het Londense Hogerhuis; met de brand van het oude parlementsgebouw ging zij in 1834 ten onder. Ongeveer een eeuw later zijn de Zeeuwse tapijten aan een zelfde lot ontsnapt: Mevrouw van Ysselsteyn redde de serie in casu (behalve "Rammekens", dat toen in Amsterdam gerestaureerd werd) uit de kelders van de brandende Abdij.16 Het unieke karakter van de Zeeuwse serie wordt door het wegvallen van het pendant in Engeland nog eens extra geaccentueerd. Bij diverse gelegenheden zullen in de volgende hoofdstukken de ta pijten ter sprake komen, bij voorbeeld de volgorde, waarin de tapijten volgens 18de-eeuwse bronnen waren opgehangen. Helaas is er geen afbeelding van de oudste inrichting van de zaal. In het volgende hoofd stuk zal worden nagegaan wat over de eerste periode van de Staten zaal valt te vertellen. De vergaderzaal van de Staten van Zeeland vóór 1678 De vraag die ons bezig moet houden is hoe de vergaderzaal van de Staten van Zeeland er in opeenvolgende perioden heeft uitgezien. Dank zij enkele vondsten is het mogelijk hier enige nieuwe dingen 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1978 | | pagina 33