26 band gebracht kunnen worden met de klassieke opbouw van de haard- partij. Een schoorsteen van een soortgelijk type als welke in de Trèves- zaal van 1697 in het Haagse Binnenhof nog aangetroffen wordt, zou dan niet tot de onmogelijkheden behoren. Ter vergelijking: de Trèves- zaal is een vertrek van de volgende afmetingen: 17 meter bij 8 meter. Aan onze kennis van de decoratie van de Statenzaal met de beroemde Zeeuwse wandtapijten wordt een gegeven toegevoegd doordat uit de rekening blijkt, dat Jacob der Kinderen een door hem naar zijn teke ning vervaardigde gebeeldhouwde lijst aanbracht boven deze unieke wandversiering in de zaal.35 Volgens een bijschrift op zijn rekening heeft hij "40 dagen nodig ge had om alle bestellingen te doen" in verband met het uitvoeren van zijn aandeel in het werk. Hieruit blijkt nog eens duidelijk de centrale positie die hij innam in de kring van de personen, ingeschakeld bij de opknapbeurt van de Statenzaal en bijkomende ruimten in de Abdij van Middelburg. De vraag kan gesteld wat onder deze "bestellingen" precies moet worden verstaan. Misschien de aanschaffingen van het benodigde materiaal en gesprekken met degenen, die een en ander zouden bijdragen. Wie was deze Der Kinderen? Daar in 1940 de doop-, trouw- en be- graafboeken en talloze andere archiefbescheiden van Middelburg ver loren gingen, is het helaas niet mogelijk langs die weg bijzonderheden omtrent zijn levensloop te achterhalen. De enige weg om iets over hem te vinden is dan ook het raadplegen van de oude bronnen van vóór 1940. Het blijkt dat hij uit Vlaamse ouders is geboren te Middel burg op 20 september 1649. Hij huwde aldaar op 11 juli 1670 en overleed in 1683. Hij betaalde op 3 april 1671 zijn entree geld voor het Sint Lucasgilde.36 Jan van den Ende en Martijnes de Feer, meestersteenhouwers te Antwerpen De Antwerpenaren Jan van den Ende en Martijnes de Feer, aan wie door Hildemisse geld werd uitbetaald, hebben tezamen te Antwerpen de Statenpoort vervaardigd. Het werkstuk werd per schip naar Mid delburg gebracht. Zij hebben het steen- en beeldhouwerswerk voor hun rekening genomen, maar het ontwerp kwam uit Middelburg. Jacob der Kinderen, beeldsnijder te Middelburg, verschafte hun een drietal tekeningen. Der Kinderen heeft ook meegeholpen aan de tot standkoming van het model, dat de steenhouwers gebruikten (bijlage E). Voor wat dit punt betreft kan dus wel van een Zuid-Nederlandse inbreng gesproken worden. Een aantal factoren zullen een rol gespeeld hebben bij de beslissing om de genoemde steenhouwers bij het werk in te schakelen. Vermoe delijk het feit dat Antwerpen destijds een goede naam had op het

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1978 | | pagina 44