gedaan loofwerk beschilderd zullen zijn.65 Gezien de grote hoeveel
heden gebruikte goudverf valt in dit geval te denken aan een versie
ring in gouden uitvoering. Het is aannemelijk, dat de zoldering van de
Zeeuwse Statenzaal door de versiering een gouden accent heeft ge
kregen, in tegenstelling tot de algemene opmerking van De Lairesse
op dit punt. Het gebroken rood als "fond" diende te contrasteren met
de versiering in goudverf.
Rond de drie ramen waren loofwerk en festons aangebracht. De
schoorsteen vormt in elk interieur min of meer een centraal punt. Dit
was ook in de Zeeuwse Statenzaal het geval. Oorspronkelijk zal hij
overeenkomst vertoond hebben met het gotische exemplaar dos a
dos, met name die in de Kamer voor Gecommitteerde Raden. Het
dwarsprofiel van dit gotische exemplaar is ons bekend uit een op-
metingstekening uit 1892. Het front van zo'n gotische schoorsteen
partij is te zien op afbeelding 10 met de aftekening van de westwand
van de Kamer voor Gecommitteerde Raden. De vermelde tekening
uit 1892 geeft voor de oude Statenzaal een midden 17de-eeuws model
weer. Dit model toont verrassende overeenkomsten met de exem
plaren, aanwezig in het Paleis op de Dam. Vermoedelijk is dit de vorm
uit het jaar 1679, en is deze in grote lijnen hetzelfde gebleven tot aan
de restauratie van Frederiks aan het einde der 19de eeuw. Een op
vallend element in de aankleding van het interieur is het wapen van
Zeeland met het portret van de Vader des Vaderlands en de wapens
van de stemhebbende steden. Het tapijt met deze voorstelling hing
tegen de rechtopgaande schouwkap. Twee gesneden 'kerdoesen' steun
den de kap, die een betrekkelijk grote "voorsprong" in de te verwar
men ruimte had. Weerszijden van de kap was een festonversiering aan
gebracht. Voorts wordt in de rekening van Der Kinderen gesproken
over een gebeeldhouwd formeel aan de schouw. Deze post vormt een
belangrijk detail in de vormgeving van het bovengedeelte daarvan.66
Teneinde hiervan enige voorbeelden te geven: het exemplaar van de
Trèveszaal in het Haagse Binnenhof, het Paleis op de Dam te Am
sterdam en een schouw, eveneens uit Den Haag afkomstig, vroeger
aanwezig in een huis op de Groenmarkt, nu te zien in het Gemeente
museum aldaar. Het formeel was uitbundig versierd met loofwerk,
stellig in gouden tint geverfd, en naar wij mogen aannemen bekroond
door het wapen van Zeeland (deze veronderstelling is gebaseerd op
de activiteiten van Der Kinderen inzake dit wapen). Boven de balk
stond een inscriptie in gesneden hoofdletters, een herinnering aan de
vertimmering: "de mogendheden over u gestelt weest onderdanig
1679".67 De "jeruzalems veren" als ornament completeerde de deco
ratie aan de schouw in dit 17de-eeuwse interieur.
Voorts waren er pilasters aan de wanden en een lijst boven de tapijten;
het is niet duidelijk hoe we ons dit moeten voorstellen. Het is geen
34