tussen Lutheranen en Calvinisten van september 1593 tot eind 1594. Na in vijf bladzijden een zeer oppervlakkige voorgeschiedenis geschreven te hebben, vulde hij de overige met weergave van de gevonden stukken in eigentijdse spelling. Het artikel is een "verpaszte Gelegenheit" deze gebeurtenissen in historisch perspectief te plaatsen. Woerden, pand stad van Erik van Brunswijk, vormde in 1572 een eenzame "martinis- tische" enclave tussen de gereformeerde steden. Janssen verzuimde te vermelden hoe de ruzie afliep. Oldenbamevelt trachtte de lutherse minderheid in de stad rustig te houden; hij stond haar zelfs in 1601 toe om een eigen predikant aan te stellen. Nu nam Woerden voorde tweede maal een unieke positie in: als eersten in de Republiek verkregen de Lutheranen er godsdienstvrijheid, op voorwaarde dat zij andersden kenden geen aanstoot zouden geven200. 1870. Vlaanderen in 1570 (Voor driehonderd jaren. Volksbladen ter herinnering aan de schoonste bladzijden uit onze geschiedenis). Ter herdenking van het feit dat driehonderd jaar tevoren de "slag bij Heiligerlee" had plaats gevonden, was een stroom van gelegenheidsli teratuur over ons vaderland uitgestort. De protestanten jubelden; de roomsen antwoordden met een gedruis dat soms volgens een der schrij vers, dr. H. Schaepman, die er zich later over schaamde, in "gebral" ontaardde201. Een publicatie van G. Groen van Prinsterer, Heiligerlee en de ultramontaansche kritiek, inspireerde kerkhistorische voorman nen van reformatorische huize er toe om de "heerlijke gebeurtenissen van 300 jaar her", vol van "lijden en strijden onzer vaderen" voor een breed publiek in aangrijpende taferelen te schetsen. Zo ontstond de reeks, waaraan schrijvers van naam meewerkten: Abraham Kuyper, destijds predikant te Utrecht, prof. W.G. Brill, ds. J.J. van Toorenen- bergen, de Utrechtse hoogleraar dr. J.I. Doedes202, opvolger van Bou- man, en H.Q. Janssen, die vier deeltjes voor zijn rekening nam. De auteurs spraken af om karig te zijn met losse gebeurtenissen en jaartal len; zij wilden inzichtelijk schrijven met de bedoeling om door het verstrekken van informatie de zielen te stichten. Ook ontwikkelden - aldus het prospectus - konden er hun nut mee doen, want bij hen ontbrak niet zelden ieder historisch diorama. Vlaanderen in 1570 gaat eigenlijk grotendeels over de niet-Vlaamse stad Antwerpen, waar in 1570 onder moeilijke omstandigheden een synode werd gehouden. De aldaar vergaderden bewezen, dat zij hun leven in de waagschaal wilden stellen voor hun overtuiging. Voorts schreef Janssen tot vulling van de bladzijden soms letterlijk passages over uit zijn Kerkhervorming te Brugge. Veel zaaks bevat het boekje niet. 1871. De synode te Emden (Voor driehonderd jaren). Deze aflevering heeft meer allure dan de vorige. B. van Meer, die in 1892 op deze synode zou promoveren, prees dit werkje van "den 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1980 | | pagina 137