tot het maken van een synthese, maar in zijn acribie, zijn geduld en doorzettingsvermogen bij het zoeken naar en het uitgeven van bron nen. Nog heden wordt dit materiaal gebruikt voor detailstudies over de kerkhervorming in Vlaanderen na 1566 en voor prosopografisch onder zoek. Wanneer wij zijn geschriften beoordelen, heeft hij overigens recht op de norm: "II faut juger les oeuvres d'après leurs dates". Al zal menig kerk- en literatuurhistoricus, in zover het Janssen betreft, Genesis 42:27 bevestigend beantwoorden, zij hebben uit zijn werken slechts de geleerde, die zij naar believen op het tweede, derde of een ander plan plaatsen, geroken. De schoolopziener Janssen is niet alleen voor hen, maar ook voor de generaties onderwijzers in West Zeeuwsch-Vlaanderen, die na 1880 kwamen en gingen, vergeten. Hoe Janssen door slijk en stof per rijtuig of te voet van De Ee tot Hoofdplaat, van Driewegen tot Cadzand meer dan twintig jaar lang de meesters op hun geïsoleerde post bezocht, hoe hij voor hen en de jeugd aan de koorden van de gemeentelijke beurzen rukte, hoe hij vooral de jonge leerkrachten rond zich verzamelde om hun lacuneuze ontwikkeling aan te tonen, hen pedagogisch bij te scholen en karakterologisch bij te slijpen, staat summier te boek in de restanten van het grotendeels verbrande Rijksarchief te Middelburg. Zover wij weten, heeft niemand in ons taalgebied met grotere trefze kerheid de zegen van een echte schoolopziener beschreven dan Ida Gerhardt: "En nog houd ik zijn goede woorden vast In-spector, tot de hoeken van't geweten. Geen, die hij dóórzag, zal hem ooit vergeten"280. Ida Gerhardt's dr. Renkema en onze ds. Janssen: twee werelden, één zorg: het welzijn van de onderwijzende en de onderwezene. In de ruimten met het "verwarde leergedruis", zoals Pestalozzi school lokalen noemde, in de stilte van de studeerkamer en in mindere mate ook op zijn kansels heeft Janssen de sporen verdiend, die slechts een denigrator temporis acti hem zou kunnen ontzeggen. 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1980 | | pagina 155