de huidige bestuurlijke organisatie is dit meer dan genoeg, daar ieder concert de nodige tijd vraagt van de bestuursleden i.v.m. zaalhuur, transport, druk van de programma's en affiches en de aanwezigheid ter plaatse. Er zijn thans enige vaste elementen in de reeks, zoals de concerten in het Zeeuws Museum, die in de Oostkerk te Middelburg en het optreden van het Bevelands Kamerkoor. Onder de eigen leden is in de categorie semi-professionele musici zeer veel animo om concerten te verzorgen. De kwaliteit van de concerten mag goed worden ge noemd. Walcheren en de Bevelanden leveren steeds een goede bezet ting op maar de overige gebieden geven een (te) geringe opkomst. De samenstelling van de reeks is voor wat betreft de muziek en de muziek instrumenten evenwichtig. Het punt van de concentratie op Walcheren en de Bevelanden verdient echter aandacht. De concerten zijn belang rijk voor de motivatie van het lidmaatschap. II. GRAMMOFOONPLATEN. Na de voltooiing van de reeks "Historische orgels in Zeeland" zijn hiervoor nog diverse mogelijkheden: 11.1. OUDE ZEEUWSE MUZIEK. Een redelijke hoeveelheid muziek van eigen bodem bleef in druk be waard. Voor de 17e eeuw beschikken we over Valerius' Gedenck- klanck en de Psalmen van Remigius Schrijver; voor de 18e eeuw zijn er de Suites van Bustijn, Speelmuziek van J. Snep, organist te Zierikzee; Psalmen en Divertimento's van W. Lootens en Psalmen in operastijl van J Verschuere Reijnvaan. Uit meer recente tijd zou eventueel in aanmerking komen werk van Otto Lies en Van Brucken Fock. Derge lijke muziek stelt zwaardere eisen aan de productie, doordat meerdere instrumenten vereist zijn en vocale medewerking meer risico's ople vert. 11.2. HET ZEEUWSE HUISORGEL. In de 18e eeuw was er een belangrijke huisorgelcultuur. De instrumen ten hadden een eigen karakter en een redelijk aantal bleef bewaard (Gapinge Herv. en Geref. Kerk; Meliskerke Herv. Kerk; Nieuwdorp Geref. Gemeente; Borssele Geref. Gemeente; Baarland Herv. Kerk; Wissenkerke Geref. Kerk; Zeeuws Museum; Antwerpen Museum het Vleeshuis; particulier bezit). Landelijk bestaan slechts de platen "Die Kleinorgel" door Albert de Klerk en "Het Nieuw Hollands Speel- huys" door Gert Oost en Jaap Spigt, op welke laatste de orgels minder tot hun recht komen. Er zullen dus zeker voldoende afzetmogelijkhe den zijn. Om het karakter van huismuziek te illustreren zou hier ook vocale medewerking mogelijk zijn of combinatie met andere instru menten. XLV

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1980 | | pagina 45