VIII. SLOTBESCHOUWING Daarmee zijn we dan aan het einde van het verhaal aangeland. Een verhaal dat zeker een andere inhoud zou hebben gehad, wanneer het eiland Walcheren aan het einde van de achttiende eeuw niet in zo'n geïsoleerde positie had verkeerd. Bij een bredere bekendheid met de ontwikkelingen op het gebied van planetaria in de rest van Europa zou dit planetarium nooit op deze wijze gebouwd zijn, óf men had er stellig minder hoog van opgegeven. Wat dit laatste betreft moet trouwens nog wel worden opgemerkt, dat men daarbij een vaderlandse traditie hoog hield. Ook bij de 'Leidsche Sphaera' en de 'Sphaera Perfecta' van Jan van den Dam is het eigen produkt zeer hoog opgehemeld'. Misschien een algemeen menselijk trekje? Bovendien klinkt de achttiende eeuwse taal ons mensen uit de twintigste eeuw al zeer snel uiterst overdreven in de oren. Overzien we het geheel, dan moeten we constateren, dat de waarde van het hier beschreven instrument niet zozeer gezocht moet worden in de door Van de Perre en zijn tijdgenoten beoogde technische vernieuwing, maar in andere kwaliteiten. Want deze zijn er zeer zeker. Allereerst heeft het instrument met het verstrijken van de tijd ook een historische dimensie verkregen. Als een typisch produkt van zijn tijd legt het aan ons nu een duidelijk getuigenis af van een stukje onvervalst Zeeuws verleden, waarin verwondering en eerbied zeer hoog stonden aange schreven. Zoals gebleken is, hoger dan technische perfectie. Het appa raat getuigt van mensen op de kentering van een tijdvak, aan de voor avond van de negentiende eeuw met zijn enorme technische revolutie Verder is dit uurwerk het enige op eigen kracht voortbewogen planeta rium dat ooit in Zeeland is vervaardigd2. Als zodanig is het instrument bovendien een van de zeldzaam overgebleven voorbeelden van de lokale instrument- en uurwerkmakerij. Over Zeeuwse klokken is der mate weinig bekend, dat de meeste boeken over oude klokken Zeeland zelfs maar overslaan. Of dat terecht is, is nog maar de vraag. Verder mag ook de originele architectuur nog even genoemd worden. De opmerkelijke toepassing van de verfijnde 'Louis XVI-stijl' in ro buust eikenhout bestempelt het apparaat ook op dit gebied tot een duidelijk produkt van de lokale kunstnijverheid. Ook daarvan is niet al te veel tot ons gekomen. Al met al is dit planetarium een uiterst opmerkelijke creatie, slechts denkbaar vanuit de aristocratische en 'verlichte' achttiende eeuw. 126

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1982 | | pagina 156