- Marine-Etablissement Vlissingen 1814—c. 1867 (en de Mij. Schelde) - Industrialisatie in de 20ste eeuw (bv. vestiging petrochemische in dustrie) - Vestigingsfaktoren voor de industrie - Nijverheid 19de eeuw - Techniekgeschiedenis (m.n. landbouwwerktuigen) - Industriële archeologie in concentratiegebieden per industrietak (mee krap en vlas in bewerking) - Inventarisatie van industriële monumenten - Aanleg drinkwaterleiding 5.6. Handelverkeer, geld- en bankwezen - Rol van de Merchant Adventurers - Kamers Zeeland van de VOC, WIC (I en II) - Kaapvaart en slavenhandel (periode 1702-1713 in bewerking) - Handelspolitiek van de Staten en de steden in de middeleeuwen en t.t.v. de Republiek - Handelsrelaties met Engeland, Frankrijk, Levant, West-Indië enz. - Bedrijfsgeschiedenis Middelburgsche Commercie Compagnie - Groenlandse en Noordse Compagnieën (walvisvaart. Goes) - Vermogensverhoudingen 16de-19de eeuw - Grond- en kapitaalbezit - Stapelmarkt te Middelburg - Wijnhandel (middeleeuwen-18de eeuw) - Regionale handel steden en platteland - Verhouding zee- en rivierhandel - Beurtscheepvaart - Tolwegen - Samenstellen van een scheepsregister - Zout in Zeeland (in bewerking) - Ontwikkeling Vlissingen (met havens) tussen Antwerpen en Rotterdam speciaal na 1875 - Beurs- en bankwezen (bv. geschiedenis Hondius B.V., De Kanter Hor dijk) - Aanleg spoorwegen (bv. ringspoorlijn Bevelanden), kanalen - Economische grenscontacten - Ontsluiting Zeeland in de 19de/20ste eeuw - Ontwikkeling badleven - Voedselvoorziening, consumptie 5.7. Belastingen - Gewestelijke en plaatselijke belastingen tot ca. 1800 5.8. Sociale geschiedenis - Van vrijwel alle plaatsen ontbreekt een sociale geschiedenis (Middel burg 19de eeuw deels bewerkt) - Armenzorg stad en platteland, gods- en gasthuizen - Positie landbouw- en havenarbeiders (bv. Vlissingen), dijk- en kanaal werkers XXXVI

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1984 | | pagina 34