- Marine-Etablissement Vlissingen 1814—c. 1867 (en de Mij. Schelde)
- Industrialisatie in de 20ste eeuw (bv. vestiging petrochemische in
dustrie)
- Vestigingsfaktoren voor de industrie
- Nijverheid 19de eeuw
- Techniekgeschiedenis (m.n. landbouwwerktuigen)
- Industriële archeologie in concentratiegebieden per industrietak (mee
krap en vlas in bewerking)
- Inventarisatie van industriële monumenten
- Aanleg drinkwaterleiding
5.6. Handelverkeer, geld- en bankwezen
- Rol van de Merchant Adventurers
- Kamers Zeeland van de VOC, WIC (I en II)
- Kaapvaart en slavenhandel (periode 1702-1713 in bewerking)
- Handelspolitiek van de Staten en de steden in de middeleeuwen en t.t.v.
de Republiek
- Handelsrelaties met Engeland, Frankrijk, Levant, West-Indië enz.
- Bedrijfsgeschiedenis Middelburgsche Commercie Compagnie
- Groenlandse en Noordse Compagnieën (walvisvaart. Goes)
- Vermogensverhoudingen 16de-19de eeuw
- Grond- en kapitaalbezit
- Stapelmarkt te Middelburg
- Wijnhandel (middeleeuwen-18de eeuw)
- Regionale handel steden en platteland
- Verhouding zee- en rivierhandel
- Beurtscheepvaart
- Tolwegen
- Samenstellen van een scheepsregister
- Zout in Zeeland (in bewerking)
- Ontwikkeling Vlissingen (met havens) tussen Antwerpen en Rotterdam
speciaal na 1875
- Beurs- en bankwezen (bv. geschiedenis Hondius B.V., De Kanter Hor
dijk)
- Aanleg spoorwegen (bv. ringspoorlijn Bevelanden), kanalen
- Economische grenscontacten
- Ontsluiting Zeeland in de 19de/20ste eeuw
- Ontwikkeling badleven
- Voedselvoorziening, consumptie
5.7. Belastingen
- Gewestelijke en plaatselijke belastingen tot ca. 1800
5.8. Sociale geschiedenis
- Van vrijwel alle plaatsen ontbreekt een sociale geschiedenis (Middel
burg 19de eeuw deels bewerkt)
- Armenzorg stad en platteland, gods- en gasthuizen
- Positie landbouw- en havenarbeiders (bv. Vlissingen), dijk- en kanaal
werkers
XXXVI