15 spraken konnen/ om dat jndese tale niemants eygent lyk eenighe weerdighe saken getracteert <en> heeft (wt ghenomen weinich historiën en de wat anders) dat eenen mensche vannoden js te weten/ ofte sy konnent veel lichtelyker en de vastelyker vaten wt de Grieksche 20 en de Latynsche fonteinen wan alle consten en de ^van> aude wondere/7 Jn [-alle andere] <dese vremde> spraken leeren sy wel spreken heyt/ en de constelyk schryuen [-daer] ^duer dat^ sy de reghelen ^daer^ af beschreue/7 vinden. En de om dat jn [-dese] ^onse moedert tale alle [-sulke dingen] ^de nootelixten kunstreghels^ ge breken/ Namelyk/ woorden reghel/ Reden reghel/ en de 25 kunste van wt sprake (latende de andere vyer vrye consten staen/ die Cdese 3.> noch tans oik [-tot dese dry] helpen/ en de vandesen geholpen worden) so en kan de duit sche leser [-andere duit sche schryuers] [-goede schryuers] ^rder gheleerden ouergesette <of> duitsgeborene schriftuiren^ niet ve/staen/ en de qualyken isser oik yemants die wat goets getrow- 30 lyken ouer kan setten. Waer af wy dexperiencie syen onder anderen byde rhenich der hande ouersetzels der bybelen jn onse tale/ waer af noch niet een enjs dat mach gheleeken worden by eenich ouersetzel [fol.5 recto] 1 dat oft hoichduitsche/ oft fransoisen/ oft Engelschen jn haer tale hebben en de hier wt volghen diende worden versterkt:? so deerlyke schueringen van religien/ sonderlyken jn onse Landen meer dan jn alle anderen. Want elk 5 wil vast staen op de scherpe woorden van sulken ouersetzel als hij voort beste howdt/ daar ook well Latynsche Gryeks<che> en de hebreusche texten min achten dan [-den] <de^ syne[-n]/ die nochtans ^metS^ ontallighe veel faut[-t]en besmet js. 10 Mits dien dan dat noch welbeschreuene kunsten/ noch heilighe schriftuyre wel en kan ouer gheset worden/ noch van eenighe loflyke saken jn onser sprake wel gheschreuen oft gehandelt worden/ Noch onse ghemeene man oik gheen wel ghesproken 15 oft gheschreuen redene verstaen noch oordeelen en kan (welke nochtans yegelyk [-meint] wel te verstaene meint/ ende oordelen wil/ ^dickwyls^ met grooten laster en de schade) ten sy dat sy eenen woordt reghel geleert hebben (welk de gheleerden Grainmaticam noemen) dien 20 sy eerst vooral volghen/ en de daer duer voorder tot Reden reghel (bij den geleerden Dialectica//?) en de Eindelyk tot kunste van wtsprake (anders Rethoricaz/i geraken mueghen 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1984 | | pagina 68