nieuwd. Het geld 1 miljoen) werd in 1815 door de Staten-Generaal toegewezen (Notulen van de Provinciale Staten (1815), 18), en de koning opende de nieuwe haven onder grote vreugdebetuiging in juli 1817 (Bourjé, 1817, 4-5). 78. De Schotse Stapel te Veere was al vanaf 1359 van kracht, hoewel het voor het grootste gedeelte van de 18e eeuw een wassen neus geweest was en slechts symbolische boetes betaald moesten worden als het monopolie op de import van bepaalde goederen ge schonden werd. Op 5 december 1814 verzocht de stad de koning een hernieuwing, maar dit verzoek werd afgewezen. Zie Van den Brink, 1916, 81-82. Sinds 1795 had Veere inderdaad meer dan genoeg militaire handelingen gezien; binnenkort zou het achtereenvolgens een brandpunt van de Engelse invasie van Walcheren worden en de plaats van een belangrijk veldhospitaal (gevestigd in de Grote Kerk). De haven be vond zich in een gruwelijke en zelfs gevaarlijke staat, hetgeen echter eerder het gevolg van langdurig economisch verval dan van de overstroming van 1808 was (zie Van Nier- op, 1913, 318-19). Een waarlijk uitgebreid herstel van de haven moest tot de aanleg van het Kanaal door Walcheren in de jaren 1860 wachten. 79. In dit geval liep alles tenminste naar wens. De schorren werden in 1809 dooreen groep Rotterdamse kapitalisten als de Lodewijkpolder ingedijkt, in 1815 herdoopt als de Wilheiminapolder(zie Bouman, 1946,21-23) en in 1817-19 werd de haven volledig ge repareerd en gemoderniseerd voor 280.000 (De Kanter, 1824, 238-39). 80. In Zierikzee zouden handel noch visserij veel van een opleving in de 19e eeuw ervaren (zie noot 46 hierboven)De 'additionele stuivers' verwijzen naar plaatselij ke opcenten die op de nationale belasting werden geheven. De zorgwekkende financiële situatie van de stad bleef tot diep in de 19e eeuw hoge plaatselijke belastingen veroorzaken. (Groeneyk, 1821,339-40). 130

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1985 | | pagina 168