HOOFDSTUK 2.
CRISIS EN WERKLOOSHEID IN VLISSINGEN IN DE JAREN '30.
De crisis in de jaren '30 trof Vlissingen bijzonder hard. Dit was niet verwonder
lijk, gezien het feit dat voor de stad de scheepsbouw en scheepvaart de twee kur
ken vormden waarop de plaatselijke economie dreef. Economische sectoren die
meer dan welke ook ten prooi vielen aan de malaise. Onderstaande tabel geeft
een overzicht van de economische structuur van de stad en de werkgelegenheid
in de verschillende bedrijfstakken:
Tabel I
Overzicht bedrijfsklassen en het aantal daarin werkzame personen in 1930.
BEDRIJFSKLASSE AANTAL PERSONEN
Aardewerk, glas
2
Grafische nijverheid
40
Bouwnijverheid
449
Chemische nijverheid
59
Bewerking van hout
138
Kledingen reiniging
291
Leer, rubber
75
Metaalnijverheid
2079
Papiernijverheid
4
Gas, elektriciteit, waterleiding
158
Voedings- en genotmiddelen
302
Landbouw
73
Visserij en jacht
80
Winkels
604
Overige handel
267
Verkeer
1985
Krediet- en bankwezen
55
Verzekeringswezen
35
Overheid, vrije beroepen
1064
Onderwijs
223
Eredienst
20
Huiselijke diensten
634
Beroep onbekend, losse werklieden
31
Totale beroepsbevolking
8668
Belangrijkste werkgever in Vlissingen was ongetwijfeld de scheepsbouwonder-
neming 'De Schelde'Het bedrijf bood aan de vooravond van de crisis niet alleen
aan meer dan 2400 arbeiders directe werkgelegenheid - een aantal dat zich vanaf
1938 uitbreidde tot ruim 3000 in 1939 ook de vele verzorgingsbedrijven in de
stad waren zeer afhankelijk van de scheepsbouwgiganU.
De gerichtheid op de scheepsbouw betekende voor de economie van Vlissingen
een zeer hoge mate van conjunctuurgevoeligheid, tengevolge van haar afhanke
lijkheid van de scheepvaart en indirect van de wereldhandel. De internationale
crisis, die in 1929 werd aangekondigd met de beurskrach in New York, gaf een
scherpe daling van het prijsniveau te zien, die haar invloed vrij spoedig tot de
115