HOOFDSTUK 2. CRISIS EN WERKLOOSHEID IN VLISSINGEN IN DE JAREN '30. De crisis in de jaren '30 trof Vlissingen bijzonder hard. Dit was niet verwonder lijk, gezien het feit dat voor de stad de scheepsbouw en scheepvaart de twee kur ken vormden waarop de plaatselijke economie dreef. Economische sectoren die meer dan welke ook ten prooi vielen aan de malaise. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de economische structuur van de stad en de werkgelegenheid in de verschillende bedrijfstakken: Tabel I Overzicht bedrijfsklassen en het aantal daarin werkzame personen in 1930. BEDRIJFSKLASSE AANTAL PERSONEN Aardewerk, glas 2 Grafische nijverheid 40 Bouwnijverheid 449 Chemische nijverheid 59 Bewerking van hout 138 Kledingen reiniging 291 Leer, rubber 75 Metaalnijverheid 2079 Papiernijverheid 4 Gas, elektriciteit, waterleiding 158 Voedings- en genotmiddelen 302 Landbouw 73 Visserij en jacht 80 Winkels 604 Overige handel 267 Verkeer 1985 Krediet- en bankwezen 55 Verzekeringswezen 35 Overheid, vrije beroepen 1064 Onderwijs 223 Eredienst 20 Huiselijke diensten 634 Beroep onbekend, losse werklieden 31 Totale beroepsbevolking 8668 Belangrijkste werkgever in Vlissingen was ongetwijfeld de scheepsbouwonder- neming 'De Schelde'Het bedrijf bood aan de vooravond van de crisis niet alleen aan meer dan 2400 arbeiders directe werkgelegenheid - een aantal dat zich vanaf 1938 uitbreidde tot ruim 3000 in 1939 ook de vele verzorgingsbedrijven in de stad waren zeer afhankelijk van de scheepsbouwgiganU. De gerichtheid op de scheepsbouw betekende voor de economie van Vlissingen een zeer hoge mate van conjunctuurgevoeligheid, tengevolge van haar afhanke lijkheid van de scheepvaart en indirect van de wereldhandel. De internationale crisis, die in 1929 werd aangekondigd met de beurskrach in New York, gaf een scherpe daling van het prijsniveau te zien, die haar invloed vrij spoedig tot de 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1986 | | pagina 141