Maar hier speelde nog iets anders. Vlamingen gingen de letterkassen van de klankmethode 'Geuzenkasten' noemen en bij de opstand moesten ze het ontgel den in Zeeuwsch-Vlaanderen. Opstandelingen lieten er weinig van heel, gekant tegen alles wat 'Hollands' was 42. Een aannemelijke algemene verklaring voor de afkeer lijkt deze te zijn. Traditio neel was spellen gekoppeld aan Bijbel, Heidelbergse Katechismus, en dogma- tiseh-religieus onderricht. Dit alles verdween en de plaats van de Bijbel werd be perkt in het onderwijs. Weerstanden tegen de klankmethode kunnen dan ver klaarbaar zijn uit verzet tegen het verdwijnen van het dogmatische element. De nieuwe methode was, hoewel in zich goed, gekoppeld aan niet-religieuze lec tuur. Men wilde de spelmethode terug en daarmee het vroegere dogmatische on derwijs. Opvallend is dan ook dat later bij de Scheuring in de Hervormde Kerk (rond 1835) de onderwijzers die met de Afscheiding meegingen de spelmethode weer invoerden. Methode werd gekoppeld aan de inhoud van de bijbehorende lectuur43. Deze uitweiding kan volstaan om duidelijk te maken dat de-invoering van de klankmethode niet alleen technisch moeilijk was. In een tijd waarin schoolgelden en de gunst van de ouders voor een onderwijzer zwaar telden was het gevaar steeds aanwezig dat hij overstag ging voor hun wensen. Herhaaldelijk drong Cal- lenfels er op aan dat de klankmethode algemeen werd aangenomen 'tot goede verstandhouding, ter wering van kwade praktijken en van het gepraat der menig te'. Onderlinge samenwerking en controle via de gezelschappen konden voorko men dat het uitliep op een concurrentieslag 44 Om de onderwijzers met de methode vertrouwd te maken benutte Callenfels een vacature in zijn woonplaats Oostburg. Hij wilde hier iemand geplaatst zien die grondig was geschoold bij Prinsen in Haarlem. Toen bleek dat sollicitanten er niet zo voor voelden omdat het honorarium te laag was wist Callenfels bij het gouvernement gedaan te krijgen dat een rijkstractement gegarandeerd werd en de gemeente voor een dubbele toelage zou zorgen. De man zou dan het royale inko men krijgen van fl. 575,— jaarlijks. Het werd gegeven 'in de verwachting dat de aan te stellen onderwijzer ook geschikt zou wezen de onderwijzers van het gansche district met de verbeterde leerwijze van 's Lands Kweekschool ver trouwd te maken gelijk dit ook de uitdrukkelijke voorwaarde was waarop Gede puteerde Staten het tractement van stadswege hadden toegestaan'. Duidelijke koppeling van tractement en kunde 45. Aangesteld werd de onderwijzer Pere boom. Hij voegde zich bij het onderwijzersgezelschap en gaf iedere maand in structie in de klankmethode. Ook Meesters was intussen ingeschakeld om de zwakkere broeders te helpen. Callenfels, die in 1823 vaststelde dat aan het klassi kaal onderwijs en de invoering van de klankmethode nog een en ander te doen 42. RAZ, Archief Toezicht inv. 95a, brief no. 519. Vgl. De Bree, Het platteland, 68. 43. Reinsma, Scholen en Schoolmeesters, 107,109; vgl. ook 18,19. Hoofdinspecteur Wijnbeek wiens landelijke rapportage in dit boek wordt behandeld en weergegeven noemt vaak de spelme thode daar waar de onderwijzers zich bij de afscheiding hadden aangesloten. 44. RAZ, Archief Toezicht inv. 95a, no. 395. Vgl. 95a, no. 329. De onderwijzer Jung uit Groede verdedigt zich hier tegen de beschuldiging meer leerlingen te krijgen door naast de klank methode de spelmethode te handhaven. Het is, zo betoogt hij, een overgangsfase om de invoering van de klankmethode ongemerkt te laten verlopenDit gebeurde vaker om geen aanstoot te geven 45. RAZ, Archief Toezicht inv.nr. 97, 20-6-18219-10-1821 106

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1988 | | pagina 148