viel, stimuleerde dit krachtig 46. Nadat als eerste de actieve Van Vooren in Eede, lid van twee gezelschappen, tot aanschaf van een letterkas was overgegaan, volgden in 1824 geleidelijk de overi gen. Dit had nogal wat voeten in de aarde want het apparaat was vrij duur (ca. 11. 35,— met toebehoren). Aardig is de tactiek die Callenfels toepaste bij vacatures. Hij maakte de burgemeester duidelijk dat de nieuwe kracht ongetwijfeld de nieuwe leesmethode gebruikte en pas kon beginnen wanneer de school was voor zien van de nodige apparatuur. Het werkte probaat47. De overdracht van zo'n let terkas liet Callenfels liefst door een officiële ceremonie plaatsvinden. In Hoofd plaat droegen de notabelen in een soort processie het apparaat onder klokgelui naar de school. Voor belangstellenden was er een demonstratie en terwijl de kin deren een feestlied aanhieven keerden burgemeester en wethouders terug naar het stadhuis. Een verslag verscheen in de Middelburgsche Courant. Callenfels had gevoel voor propaganda en buitte de situatie volledig uit48. In 1830 stelde Callen fels voldaan vast dat vrijwel overal de klankmethode ingang had gevonden. Hij moet zich ook zelf er grondig in hebben verdiept. Herhaaldelijk gaf hij in brieven aanwijzingen over een goede toepassing van de methode. Alles liep via de gezel schappen en de activiteiten van mensen als Meesters en Pereboom. Het is de vraag of zonder de gezelschappen met hun scholing en concurrentieremmende in vloed de invoering van deze toch niet makkelijke methode zo snel en algemeen had kunnen plaatsvinden. De gezelschappen aan het werk; met name Walcheren en Noord-Beveland Als de winter voorbij was en de wegen weer begaanbaar werden zag menig on derwijzer verlangend uit naar de eerste bijeenkomst van het nieuwe jaar. Het weerzien van collega's en het gezamenlijk even ontkomen aan de winterse schooldrukte en het isolement van het platteland vormde blijkens de verslagen telkens weer reden tot vreugde. Hoe moeten we ons het gemiddelde onderwijzersgezelschap voorstellen? Een al gemeen beeld is immers nog niet gegeven, ook al zijn bepaalde aspecten al aan de orde geweest. De onderwijzers kwamen maandelijks bij elkaar, soms bij de leden thuis, op de scholen of elders 49In Middelburg deed bijvoorbeeld de regentenka mer in de Stadsarmenschool dienst als vergaderruimte. Wie niet kwam kreeg een boete opgelegd, meestal 60 cent. Omdat niet iedereen met een horloge liep en de kerktoren ook niet altijd de juiste tijd aangaf (veel on derwijzers waren ook klokkesteller) was op tijd komen niet altijd eenvoudig, ook al omdat er vaak forse wandelingen nodig waren. Om het terugwandelen aange namer te maken hadden gezelschappen soms voorkeur voor de zaterdagen met volle maan. 46. RAZ, Archief Toezicht inv.nr. 117, 30-10-1823. 47. RAZ, Archief Toezicht inv.nr. 95a, 1828. 48. RAZ, Archief Toezicht inv.nr. 83, 28-12-1827. 49. Kenmerkend voor de onwetendheid over dit verschijnsel is wel dat in sommige encyclope- diën informatie ontbreekt. Ook Reinsma's omschrijving is onjuist (Reinsma, 'Onderwijs in Zee land', 14). 107

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1988 | | pagina 149