- Moet de natuurkunde (natuurkennis) op de scholen onderwezen
worden? Zo ja, op welke wijze?
2.
Het onderwijs en de opvoeding.
Totaal 24%.
Zedekunde; zedekundig onderwijs 12
Opvoeding en onderwijs algemeen 15
Godsdienstig onderwijs en opvoeding 12
Onderwijsmethoden
Lichamelijke opvoeding
Leerplan-vakkenpakket
3
2
4
- Hoe zal men handelen om een waar opvoeder te zijn van de jeugdige
kinderen?
- Is het van belang dat op de scholen uit de bijbel gelezen wordt en zo
ja, hoe moet dat dan gebeuren?
- Waarom houdt verstandelijke en zedelijke beschaving geen gelijke
tred op scholen en wat hieraan te doen?
- Hoe moeten we het onderwijs inrichten opdat de jeugd hiervan in de
volgende leeftijd nut heeft?
- Wat is godsdienstvrijheid?
N.B. Onderwijs en opvoeding werden in deze tijd als een geheel ge
zien 53. Overlapping is onvermijdelijk en bij onderwijsmethoden kun
nen ook vragen worden geplaatst die hierboven bij de vakgerichte on
derwerpen zijn genoemd. Hier is vooral de algemene methodiek be
doeld.
- Welke middelen kan de onderwijzer aanwenden om het voor kinde
ren nadelige en voor hemzelf lastige schoolverzuim tegen te gaan?
- Hoe kan de onderwijzer zich het best behoeden om in het behandelen
van kinderen niet driftig te worden?
- Wat zijn de voor- en nadelen van prijsuitreikingen?
- Hoe handelt men het best met kinderen die niet in alle opzichten onze
bevelen opvolgen en daarin door hun ouders gestijfd worden?
53. De ontwikkeling van de onderwijzer stond direkt in verband met de gewenste beschaving
der jeugd. Onderwijzers noemden hun school ook wel 'opvoedingsinstituten'; RAZ, Archief Toe
zicht inv.nr.2, Schoe aan Van Deinze, 1-3-1828. Schrijver-Wijkstra, Onderwijsgezelschappen,
22.
3.
Straffen en belonen; orde: 16%.
Ordeproblemen en straffen
Eerzucht, beloningen
Absentisme
Ouders
12
3
4
2
111