- Moet de natuurkunde (natuurkennis) op de scholen onderwezen worden? Zo ja, op welke wijze? 2. Het onderwijs en de opvoeding. Totaal 24%. Zedekunde; zedekundig onderwijs 12 Opvoeding en onderwijs algemeen 15 Godsdienstig onderwijs en opvoeding 12 Onderwijsmethoden Lichamelijke opvoeding Leerplan-vakkenpakket 3 2 4 - Hoe zal men handelen om een waar opvoeder te zijn van de jeugdige kinderen? - Is het van belang dat op de scholen uit de bijbel gelezen wordt en zo ja, hoe moet dat dan gebeuren? - Waarom houdt verstandelijke en zedelijke beschaving geen gelijke tred op scholen en wat hieraan te doen? - Hoe moeten we het onderwijs inrichten opdat de jeugd hiervan in de volgende leeftijd nut heeft? - Wat is godsdienstvrijheid? N.B. Onderwijs en opvoeding werden in deze tijd als een geheel ge zien 53. Overlapping is onvermijdelijk en bij onderwijsmethoden kun nen ook vragen worden geplaatst die hierboven bij de vakgerichte on derwerpen zijn genoemd. Hier is vooral de algemene methodiek be doeld. - Welke middelen kan de onderwijzer aanwenden om het voor kinde ren nadelige en voor hemzelf lastige schoolverzuim tegen te gaan? - Hoe kan de onderwijzer zich het best behoeden om in het behandelen van kinderen niet driftig te worden? - Wat zijn de voor- en nadelen van prijsuitreikingen? - Hoe handelt men het best met kinderen die niet in alle opzichten onze bevelen opvolgen en daarin door hun ouders gestijfd worden? 53. De ontwikkeling van de onderwijzer stond direkt in verband met de gewenste beschaving der jeugd. Onderwijzers noemden hun school ook wel 'opvoedingsinstituten'; RAZ, Archief Toe zicht inv.nr.2, Schoe aan Van Deinze, 1-3-1828. Schrijver-Wijkstra, Onderwijsgezelschappen, 22. 3. Straffen en belonen; orde: 16%. Ordeproblemen en straffen Eerzucht, beloningen Absentisme Ouders 12 3 4 2 111

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1988 | | pagina 153