verbinden, dat niets daarboven ging: En waar door die voortreffelijke Redenaar dikwijls drie of vier uuren lang aller oogen met eene ingespannen aandagt op zich gevestigd hield159. Kennelijk werd hij als prediker ook gewaardeerd, want aan toehoorders ontbrak het hem niet160. Zijn wijze van preken moet iets vernieuwends hebben gehad. In de literatuur wordt ook in dit verband zijn naam genoemd. A. Ypey Dermout vermelden: Onder de hervormde predikers, die reeds in de eerste helft van dit tijdperk met op zicht tot de stof en de vorm hunner leerredenen uitgemunt hebben, mogen vooral gerangschikt worden J. Willemsen, predikant te Middelburg, een leerling van Lampe...161. De toevoeging 'leerling van Lampe' is in dit verband niet zonder betekenis. Lampe zelf heeft namelijk in een nog veel sterkere mate een vernieuwende in vloed op de prediking gehad. Toen Lampe in 1720 naar Nederland kwam. was de Gereformeerde Kerk in twee kampen verdeeld, namelijk in Voetianen en Cocce janen162. De verschillen tussen deze beide groepen kwamen vooral uit in de pre diking. Globaal genomen kwamen deze op het volgende neer: de Voetiaanse pre dikers legden een zwaar accent op de 'toepassing'; de vraag naar bevindelijke kennis en de oproep tot levensheiliging kregen hierin een zeer belangrijke plaats. Kenmerkend was verder, dat zij de gemeenteleden indeelden in verschillende geestelijke klassen (classificatie). Voorts maakten zij in meer of mindere mate gebruik van scholastieke ontleedkunde. De Coccejaanse predikers legden het hoofdaccent op de nauwkeurige Schriftverklaring, waarbij zij echter het gebruik van typologie en allegorie niet schuwden. Gebruik van scholastiek werd door hen geheel afgekeurd. Het prakticale gedeelte (de toepassing) kwam echter bij hen niet zelden in het gedrang, soms ontbrak het geheel. Vastgesteld kan worden dat beide groepen fungeerden als eikaars tegenhangers. Het was de verdienste van Lampe, dat hij door zijn wijze van preken de twee groepen weer dichter bij elkaar wist te brengen. Naast grote aandacht voor een grondige (grammaticale) Schriftuitleg vinden we in zijn preken een zeer grote aandacht voor de bevindelijke toepassing. Tevens was Lampe een groot voor stander van het 'onderscheidelijk' preken (classificatie). We zien bij hem dus een synthese van de Voetiaanse en Coccejaanse lijn. Vernieuwend was zijn aanpak in dit opzicht: hij pleitte voor een meer bijbels spraakgebruik (geen scholastische termen) in de prediking en geen onnodige uitweidingen over hetgeen een bepaald bijbelwoord niet betekent. Eén en ander had tot gevolg dat zijn preken eenvoudi ger waren en een meer bijbelse kleur hadden dan die van vele anderen163. Door 159. H.J. Krom, Lijkrede, 88. 160. Vgl. Willemsen, Eene keurige verzameling, 107. 161. Ypey en Dermout, Geschiedenis der Nederlandsche Hervormde Kerk. dl 4. 68. 162. In werkelijkheid waren er binnen deze twee groepen ook weer onderscheidingen. De Coccejanen werden onderverdeeld in 'groene' Coccejanen en 'ernstige' Coccejanen; de Voetia nen werden onderscheiden in 'oude' of 'dode' en 'nieuwe' of 'levende' Voetianen. 163. Zijn veelvuldig gebruik van allegorie en typologie, doen echter wel weer afbruik aan de eenvoudigheid. 69

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1991 | | pagina 103