Afb. 9. Het beeld van de apostel Petrus, voor- en zijaanzicht.
ren in de ingangspartij. In de deurposten bevinden zich ter halver hoogte kepen
ten behoeve van een dwarsverbinding. In de drempel bevindt zich in het midden
een inkeping, een dito in de bovenpost, wat wijst op de aanwezigheid van een
middenstijl. Mogelijk was er een periode dat voor de deur een vaste toonbank
was geplaatst met luiken daarboven.
De wanden aan de binnenzijde waren blijkens sporen van bevestiging van
wandbeschot voorzien. Wellicht was de tussenruimte met isolerend materiaal op
gevuld. Op het zolderniveau zijn dergelijke sporen niet waargenomen. In de mid
deleeuwse periode was de voorgevel geïmpregneerd met lijnolie, zonder pig
ment. Dit kon op verschillende plaatsen worden vastgesteld. Onder de 17e-
eeuwse zandsteenbeschildering werd slechts verharste lijnolie aangetroffen. Ook
het Petrusbeeld in de voorgevel was op deze wijze behandeld: er zijn geen
kleursporen op aangetroffen, wel dikke lagen van druipsel van lijnolie onder de
overstekende gedeelten. Wel zal de gevel in zoverre een kleureffect hebben ge
had, dat roet en vuil in combinatie met de bruine lagen lijnolievernis de gevel
een zwartbruin aanzien zullen hebben gegeven. Een teerlaag, zoals op de houten
zijgevel in de Spuistraat, is nergens aangetroffen. Het teren van houten gevels
werd trouwens meestal verboden".
Hoewel de gegevens niet zeer volledig zijn, kunnen we ons toch nog een dui
delijk beeld vormen van het huis waar de gevel eens deel van uitmaakte. Het was
een huis van het type dat in Middelburg veelvuldig langs de kaden voorkwam.
14. Waarschijnlijk berustte dit verbod op het verhoogd brandgevaar van het met koolteer bestreken
hout.
45