TEGELS OP WALCHEREN DE BETEGELING VAN HET HOF VAN ZEELAND IN DE 17E EEUW Arend Jan Gierveld Kort overzicht Nederlandse majolica Alvorens de aandacht van de lezers van het Archief gevraagd kan worden voor de geschiedenis van de wandtegel zoals deze aangetroffen wordt op Walcheren, is wellicht een korte uiteenzetting wenselijk van wat algemeen bekend is over het ontstaan van de vroege Nederlandse majolica. Onder majolica worden kwaliteits producten van aardewerk verstaan, die na eenmaal gebakken te zijn, voorzien worden van een laag tinglazuur; op deze witte ondergrond worden blauwe of veelkleurige, vlakkenvullende decors geschilderd, waarna ze voor de tweede keer in de oven gaan opdat een eenheid van ondergrond en glazuur wordt verkre gen. Het aardewerk werd gemaakt van klei uit de omgeving, die vermengd werd met van elders aangevoerde aarde, om de kwaliteit van de massa te verbeteren'. Ook is er aardewerk gemaakt van uitsluitend uitheemse plateelaarde. De kleuren voor het versieren werden uit vrij kostbare metaaloxiden bereid. De meest gangbare producten in onze streken waren borden en tegels; vaatwerk wordt minder vaak aangetroffen. De achterkant van de majolicaborden werd voorzien van een laag loodglazuur, samenhangend met de plaatsing van de bor den in de oven. De achterkant van de wandtegels bleef daarentegen ongegla zuurd. De bloeiperiode van de Nederlandse majolica werd bedreigd door de in voer van het superieur geachte Chinese porselein dat vanaf het prille begin van de 17e eeuw door de retourvloten van de V.O.C. werd aangevoerd. Interessant is het antwoord van de Nederlandse majolicabakkers op deze invoer. Men ge bruikte namelijk een decoratiewij ze van het Chinese porselein als omlijsting van traditionele majolicadecors. Omdat majolica een luxeproduct was, vond het afzet waar welvaart was. Zo was het al eeuwenlang bekend in de wereld van de islam. In de 15e eeuw waren er veel majolicabakkers in Noord-Italië en enkelen van hen zochten in het begin van de 16e eeuw een bestaan op te bouwen in het toen zeer rijke Antwerpen. De bekendste van hen was Guido di Savino, alias Guido Andries, die de stamvader werd van een familie majolicabakkers. Zijn producten waren niet alleen in de Scheldestad zeer in trek, maar vonden hun weg ook naar meer noordelijke ge westen. De Antwerpse majolica-tegels waren zeer gewild en werden op bestel ling van vorsten en prelaten geleverd als vloertegel, waarvoor ze niet slijtvast ge noeg bleken, of als tableaus aan de wand2. Eerst omstreeks 1560 kwam de massaproductie van de wandtegel op gang. Uit de tot nu toe verschenen publicaties over Antwerpse majolica blijkt niet dat de wandtegel als massaproduct grote afzet in de Zuidelijke Nederlanden vond. De crisis in de nijverheid die daar midden jaren zestig inzette was een gevolg van het dalend welvaartspeil in de Spaanse Nederlanden en van de belemmeringen van de export'. In geen enkele publicatie wordt melding gemaakt van partijen laat-16e en vroeg-17e eeuwse wandtegels met een eigen decor, geen deel uitma kend van een tableau, die aan de wanden van Antwerpse binnenhuizen werden

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1997 | | pagina 27